Generella kunskaper - tidigt upptäcka signaler
Det fordras generella kunskaper om hur arbetsmiljön påverkar arbetstagarnas hälsa. Emellertid räcker det inte med övergripande kunskaper, varje arbetsplats har särskilda organisatoriska och sociala förutsättningar som kunskaperna behöver omfatta och anpassas till. Kunskaper behövs för att tidigt upptäcka signaler på att arbetsbelastning är ohälsosam.
Skaffa information - undersöka - skapa kultur
När arbetsbelastningen är ohälsosam krävs det kunskaper för att hantera det. Det handlar om att skaffa information om och undersöka hur villkoren ser ut för arbetstagarna och skapa rimliga förutsättningar för arbetet och ha kunskap att bedöma vilka åtgärder som är lämpliga att vidta.
Det handlar också om att skapa en kultur där arbetstagarna tar en aktiv roll och rapporterar om arbetsbelastningen blir för hög.
Skyddsombudens roll
Det är bra och effektivt att även skyddsombuden har kunskaper om hur man förebygger ohälsosam arbetsbelastning. Skyddsombuden har ofta insyn i verksamheten utifrån ett annat perspektiv än cheferna. Därför kan det vara praktiskt att erbjuda både chefer och skyddsombud samma sorts kunskaper, exempelvis genom att ordna gemensamma möten och utbildningsinsatser. Det är naturligtvis bra om så många som möjligt i verksamheten har kunskaper om dessa frågor och är införstådda med vad som gäller. Om kunskapen inte finns i organisationen kan en extern resurs som företagshälsovården eller annan med tillräcklig kompetens anlitas.