Vad är utmärkande för förskolans reglering jämfört med annan verksamhet i Svenska kyrkans regi?
– I grund och botten är det skollagen som styr all förskoleverksamhet. Det innebär stora skillnader jämfört med att driva öppen förskola, som inte är reglerad i någon lag. Utmärkande är till exempel den särställning som rektorn har. Tidigare talade lagen även om förskolechef och liknande, men nu är skrivningen fokuserad på rektorns roll. Skollagen säger att rektorn till fullo styr och leder sin inre organisation när det gäller den pedagogiska verksamheten i förskolan, förklarar Peter Sparrfors.
Vad innebär skollagens skrivning för arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet?
– Formellt är det en speciallag som medför en inskränkning i ledningsrätten. Kyrkorådet och kyrkoherden måste ta hänsyn till det om de har synpunkter på förskoleverksamheten. Om kyrkoherden till exempel säger till rektorn att ändra den pedagogiska inriktningen är rektorn inte skyldig att följa de råden. Inte heller från kyrkorådet kan man styra den pedagogiska inriktningen. Det här måste alla parter vara medvetna om och hantera på ett bra sätt.