Collage av två foton. Vill vänster lagbok och kyrkoordningen med en ordförandeklubba överst Till höger närbild av omslag till medarbetarsamtal.
Lyssna

Utbildningar styra och leda

Kyrkorådet utgör styrelse i församling eller i pastorat. Kyrkorådet styr och fattar övergripande beslut inom ramen för de mål och den inriktning som kyrkofullmäktige beslutar om. Kyrkoherden leder all daglig verksamhet och har därmed ansvar för det operativa arbetet. Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder utbildningar för såväl förtroendevalda som för anställda med olika arbetsledande funktioner.

Utbildningar styra och leda

Arbetsledarutbildning för vaktmästare på kyrkogård och i kyrka

En utbildning för dig som vill utvecklas i din roll som arbetsledare och därmed leda din verksamhet och din personal på ett än mer tryggt tryggt och utvecklande sätt. Både praktiska övningar och hemuppgifter ingår i utbildningen.

Att leda sig själv och andra - ledarskap genom personlig utveckling

För att möta en ökad efterfrågan på våra ledarskapsprogram, har ”Att leda sig själv och andra” lanserats. Ett tillskott och komplement till våra uppskattade chefs- och ledarskapsutvecklingsprogram för alla chefer och arbetsledare med personalansvar, med fokus på den personliga utvecklingen.

Chefs- och ledarskapsutveckling i Svenska kyrkan

Ett tvåårigt program för dig som vill utvecklas som chef och ledare. Det vänder sig till chefer och arbetsledare inom olika yrkeskategorier inom Svenska kyrkan och som har egen underställd personal. Ny omgång startar varje höst.

Formalia vid styrelsemöten (utbildning)

Kyrkorådet är styrelse i pastorat och församlingar som inte ingår i pastorat. Styrelsemötet är en viktig del i styrelsearbetet. Hur bör då ett styrelsemöte hållas för att vara effektivt och konstruktivt? Hur får man alla att komma till tals? Vilken formalia gäller egentligen inför, under och efter styrelsemötet?

Kvalificerat ledarutvecklingsprogram för kyrkoherdar

Vill du utveckla ditt ledarskap och förflytta det till en högre nivå? Detta program stärker och rustar dig som kyrkoherde så att du får bättre möjligheter att leda i en komplex miljö där du måste samverka med många olika aktörer.

Kyrkoherde idag

Ledarskap för samspel och strategi. Ger dig som ny i ditt uppdrag möjlighet att utveckla din förmåga till strategiskt ledarskap i samspel med medarbetare och förtroendevalda.

Kyrkorådsordförande – att växa i roll och uppdrag (blandat lärande online)

Utbildningen Kyrkorådsordförande – att växa i roll och uppdrag vänder sig till dig som är ordförande eller vice ordförande i ett kyrkoråd. Utbildningen är också öppen för dig som är kyrkoherde om din kyrkorådsordförande är anmäld.

Ny som chef

Utbildning över 2+1 dag för dig som varit chef i högst två år. Medverkar gör bland annat Mari Burell (t.v.) och Sara Strandberg.

Påbyggnadsutbildning för arbetsledare

En utbildning för dig som har gått "Arbetsledarutbildning för vaktmästare på kyrkogård och i kyrka".

Teologisk bildning för förtroendevalda i Svenska kyrkan

Har du som förtroendevald känt ett sug efter att fördjupa dig i teologins värld? Känner du tvekan på grund av att du tyckt att den teologiska ”kostymen” varit lite för ”trång” så att den riskerar att stänga dörrar som i en folkkyrka borde stå öppna mot livets rikedom? Då är detta något för dig!

Verksamhetsansvar och ideellt engagemang

Vad innebär ideellt engagemang i Svenska kyrkan? Vad är det för skillnad mellan anställdas arbete, förtroendevaldas uppdrag och ideellas engagemang och uppgifter? Hur ser gränsdragningen ut mellan dessa roller? Den här utbildningen reder ut begrepp och frågor som rör ideellt engagemang. Den förtydligar och exemplifierar de olika rollerna och fastställer gränsdragningen mellan dem.

Hitta snabbt

Kontakt

Varmt välkommen att kontakta Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation i arbetsgivarfrågor såsom arbetsrätt, lön, arbetsmiljö och alla kollektivavtalsfrågor.

Utbildningar och medlemsaktiviteter

På plats, på distans, online! Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder en mängd olika medlemsaktiviteter och utbildningar för att främja kunskap, förståelse och sammanhang för arbetsgivare och arbetsgivarföreträdare inom Svenska kyrkan.

Ansök om inloggning i webbhandboken Vera

Vera - en unik webbhandbok om arbetsrätt, arbetsmiljörätt, lön, kollektivavtal med mera för Svenska kyrkan. Inloggning ingår i medlemsavgiften till Skao.