Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen och skrattar. En manlig präst håller barnets hand.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Drop-in-dop under Arboga Medeltidsdagar

Enkelt och smidigt: Ett drop-in-dop behöver du inte planera för eller boka i förväg. En härlig möjlighet för barn, ungdomar och vuxna att döpas utan några större förberedelser. Vi ordnar med präst, musiker och lokal – och bjuder på enkelt dopfika!

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal. Och drop-in-dop är ett härligt tillfälle att döpas utan massor av förberedelser och krångel. Fånga tillfället nu – alla är välkomna oavsett ålder.

Du behöver inte göra någon anmälan om dop till oss i förväg. Vi står för präst, musik och lokal. Liksom vid andra dop kostar inte ett drop-in-dop någonting.

Nästa tillfälle för drop-in-dop

Lördagen den 12 augusti
Mellan kl. 13-15
S:t Nicolai kyrka

Klädsel

Det finns inget krav på dopklänning eller dopdräkt utan det går lika bra att bli döpt i vanliga kläder eller i medeltida kläder förstås. Om ni vill kan ni låna dopdräkt. Vi tar med ett urval till kyrkan så kan ni välja när ni är på plats.

Ta med legitimation

Det är bara några saker du behöver tänka på i förväg. Om den som ska döpas är under 18 år behöver du uppge barnets personnummer och ta med

• undertecknat samtycke från vårdnadshavare som inte är med vid dopet
  • samtliga vårdnadshavares legitimation.

Den som vill döpas som vuxen ska ta med sin legitimation.

Om ni inte är folkbokförda i Sverige, eller saknar personnummer, bör ni tala med prästen i förväg.

Före varje dop hålls ett dopsamtal med dopprästen, där även faddrar kan vara med. Det finns även möjlighet att prata med musikern om psalmer under dopet.

Passar inte 12 augusti kl. 13-15?

Då kan du i stället boka dop genom att ringa till växeln: 0589-884 00
Telefontider under sommaren: vardagar (mån-fre) kl. 10-12
Vi erbjuder doptider lördagar kl. 11:00, 14:00 och 16:00 i alla våra kyrkor och söndagar kl. 13:30 i Heliga Trefaldighets kyrka. Under våren och sommaren brukar tiderna gå åt fort så det är bra att boka i god tid.

Mer om dop i Svenska kyrkan

Välkommen på dop!

Spädbarn, ung eller vuxen – åldern på den som döps spelar ingen roll. Det är en fin tradition och en högtid att fira!

Dopdroppe

Du som döps i Arbogabygdens församling får en dopdroppe i glas som minne.

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.