JOY! - Körkonsert med Gustav Sjökvists kammarkör den 5 maj

Nyhet Publicerad

Den här helgen kör vi två körkonserter och vi är stolta över att få välkomna Gustav Sjökvists kammarkör kl. 18:00 i Heliga Trefaldighets kyrka.

Kören sjunger verk av Benjamin Britten, Sven-David Sandström, Eric
Whitacre, Caroline Shaw, Georg Riedel och Johannes Pollak. Under ledning av
Florian Benfer.

Heliga Trefaldighets kyrka
Söndagen 5 maj
Kl 18:00
Fri entré

Med "Joy" presenterar Gustaf Sjökvists Kammarkör, under ledning av sin konstnärlige ledare Florian Benfer, ett kontrastrikt och variationsrikt program centrerat kring den unge tonsättaren Johannes Pollaks senaste körverk med den korta och entydiga titeln "Joy". Programmet handlar om kärleken till musik, glädjen att sjunga och nyfikenheten på underbara och ibland mystiska klanger. Gamla och nya klassiker kan höras liksom en liten hyllning till Georg Riedel.

Om Gustaf Sjökvists Kammarkör 2024

Gustaf Sjökvists Kammarkör är en fristående kör baserad i Stockholm. Sedan 2018 är Florian Benfer körens dirigent och konstnärlig ledare. Körens repertoar har till stor del kommit att bestå av nutida musik, med en rad uruppföranden av verk från kompositörer som Sven-David Sandström, Lars Edlund, Jan Sandström, Nana Forte, Georg Riedel, Paula af Malmborg Ward, Karin Rehnqvist, Bo Holten och Matthew Peterson. På repertoaren finns även de stora klassiska verken som Bachs H-mollmässa och Juloratorium, Mozarts Requiem, Verdis Requiem m fl.
Samarbetena med olika artister har genom åren blivit många - turnéer tillsammans med Barbara Hendricks och The Real Group, konserter med Bryn Terfel, Ann-Sofi von Otter, Edita Gruberova, Kiri Te Kanawa, Lill Lindfors, Olle Adolphson, Tommy Körberg och Lisa Nilsson. Kören sjöng på Kronprinsessans vigsel 2010 och vid Nobelmiddagen 2015. ”GSKK” har gjort såväl egna skivinspelningar, som inspelningar tillsammans med Barbara Hendricks, Malena Ernman, Jan Lundgren, Mats Bergström, Nils Lindberg och Benny Andersson. Turnéer med egna program har tagit kören till Europa, Asien och Nordamerika.

Mer om Gustaf Sjökvists kammarkör

Läs mer om kören, lyssna på och titta på ett litet axplock av de framträdanden kören har gjort genom åren i olika sammanhang.

Till körens hemsida

Om Florian Benfer

Porträtt av Florian Benfer, Gustaf Sjökvists Kammarkör
Florian Benfer, Gustaf Sjökvists Kammarkör

Mångsidighet och en genreöverskridande nyfikenhet på musik från alla tider utmärker Florian Benfers arbete som dirigent, sångare och organist. Han är konstnärlig ledare för både Gustaf Sjökvists Kammarkör och Arton Ensemblen som han grundade 2008. 2020 tillträdde han som lektor i körledning och ensemblesång och director musices på Musikhögskolan vid Örebro universitet.
Förutom sitt nära samarbete med Eric Ericsons kammarkör har Florian arbetat med många ensembler i Europa, däribland Sveriges Radiokör, RIAS Kammerchor Berlin, Cappella Amsterdam och Bayerska radions kör i München.

Florian erhöll sin musikaliska utbildning i Leipzig, Stockholm och Haag, där han studerade kyrkomusik, orgel, kör- och orkesterdirigering. Masterclasses för Frieder Bernius, Michael Radulescu, Patrick Russil och Grete Pedersen har kompletterat utbildningen, liksom arbetet som sångare i ensembler som Kammerchor Stuttgart, Lucerne Festival Academy Vocalists och World Youth Choir. År 2016 fick Florian Johannes Norrby-medaljen, som utdelas i samråd med Musikaliska Akademien till en ”svensk kördirigent som på ett framstående sätt främjat landets körliv och utvecklat körsången till bestående konstupplevelser”.

Kommande konserter i Arboga

Konsert med A Capriccio den 4 maj

Första helgen i maj blir en stor körhelg! På lördagen välkomnar vi A Capriccio med Frank Martins mässa för dubbelkör till S:t Nicolai kyrka.