Välkommen att upptäcka Åre kyrkogård genom appen BeHereThen

Upptäck 11 spännande platser runt omkring på kyrkogården genom kartfunktionen. Ladda mer appen!

Välkommen till Åre kyrkogård för att upptäcka begravningsplatsen genom appen BeHereThen

Begravningsplatsen angår alla och därför är det angeläget att redan tidigt i livet känna sig trygg med och på platsen, samt förstå dess funktioner; här begravs nära och kära, det är en plats för att bevara minnen och för sorgbearbetning.

Dessutom är begravningsplatser Sveriges största kulturarv. Här ska även många olika religioner och traditioner få plats – alla ska känna sig välkomna.

Ett sätt att upptäcka och uppleva platsen är genom appen BeHereThen, där ett antal nedslag vid så kallade hotspots vägleder besökaren.

Med bild och text förklaras dessa hotspots för att skapa förståelse och nyfikenhet.

Satsningen är ett samarbete mellan Åre pastorat och projektet burb. Det finansieras av Allmänna arvsfonden.

Om burb - Barns och ungas rätt till begravningsplatsen

Projektet Burb - “Barns och ungas rätt till begravningsplatsen” har som mål att, hos främst barn och unga, höja kunskapen om den mångfacetterade begravningsplatsen.

Förutom att vara just en plats för den sista vilan utgör begravningsplatsen även landets största kulturarv. Den hyser allt från biologisk mångfald till olika religiösa och ickereligiösa begravningstraditioner.

Genom att väcka nyfikenhet och informera om begravningsplatsen blir den tillgänglig och kan samtidigt användas som ett lärorum. I förlängningen ska barn och unga ges en möjlighet att påverka framtida utformning. Barns och ungas åsikter är särskilt viktiga utifrån Barnkonventionen som är lag sedan 2020.

Projektet drivs av Kristina Nilsson och Helene Båtshake.

Kontakta: info@burb.se

Se även:  burb.se

Välkommen till kyrkogården och en spännande stund med ditt barn.