Ärkebiskopens möte 2022

I februari 2022 samlades människor från hela Europa online till ett Ärkebiskopens möte under fem dagar. Mötet hade namnet A Week of Neighbours och hade fokus på migration och medmänsklighet.

Vad är Ärkebiskopens möte?

Ärkebiskopens möte är en större konferens kring en samtidsfråga för kyrka och samhälle.

• I augusti 1925 hölls i Stockholm på ärkebiskopen Nathan Söderbloms initiativ och inbjudan ett epokgörande ekumeniskt möte om fred. Mötet la grunden till Kyrkornas Världsråd.
  • Ärkebiskop Olof Sundby anordnade Liv och fred-konferens i Uppsala 1983. Mötet samlade kyrkoledare från hela världen för samtal om kyrkornas roll för att motverka krig, våld och kärnvapenrustning och för att främja liv och fred.
  • Ärkebiskop Anders Wejryd anordnade två möten under sin ämbetsperiod. Det första mötet ”Interfaith climate summit”, hölls år 2008 och fyra år senare samlade han till ett möte om barn och unga.
  • Ärkebiskop Antje Jackelén inbjöd år 2022 till ”A Week of Neighbours”, ett interreligiöst möte med deltagare från hela Europa om migration och religiösa samfunds roll i det praktiska arbete som görs för och med människor på flykt. Mötet genomfördes digitalt.

I februari 2022 inbjöd ärkebiskop Antje Jackelén till ”A Week of Neighbours”. Mötet genomfördes digitalt och lyfte det arbete som utförs av praktiker och mottagande samhällen i Europa för och med människor på flykt. Temat för mötet var ”bevara vår mänsklighet”.

Från söndag till torsdag pågick föreläsningar, paneldebatter, workshops och filmvisningar. Bakom dagsprogrammen stod 60-talet organisatörer, praktiker, trossamfund och civilsamhällesaktörer i Sverige och Europa.

Ärkebiskopens möte avslutades med Keeping our Humanity Live, ett 90 minuter långt studioprogram som sändes digitalt från Stockholm. Programmet leddes av Thabo Motsieloa och visades på Facebook, YouTube och på denna webb.

Ärkebiskopens möte ”A Week of Neighbours” var också slutkonferens för programmet Interreligiös praktik för fred – En värld av grannar. Senare samma år bildades ett europeiskt interreligiöst nätverk A World of Neighbours, som ett direkt resultat av programmet.

Läs mer om A World of Neighbours.