Information om musik i våra kyrkor och kapell

Med anledning av att det har kommit nya regler kring inspelad musik i offentlig miljö har förutsättningarna för musik i kyrkans lokaler ändrats. Dock finns det möjlighet att ha musik i form av både inspelad och levande musik framfört av våra duktiga musiker. Här för att läsa mer om vilka regler som gäller:

INSPELAD MUSIK
För dig/er som vill ha inspelad musik under dop, bröllop, begravning eller annan
sammankomst i kyrkans lokaler kan du/ni göra det på följande sätt:

MUSIKBANKEN
Musikbanken är Svenska kyrkans egna musiktjänst, en bank med all världens låtar samlade för våra kyrkor och församlingar. Musiken kan användas på bröllop, dop, begravningar.
I musikbanken kan man söka efter låtar och även önska låtar om man inte hittar det man söker. Alla låtar som önskas läggs till i appen inom fyra dagar förutsatt att de finns inspelade och är tillgängliga.
Detta görs i samråd med tjänstgörande präst/musiker.

VÅRA MUSIKER
Vi har duktiga musiker hos oss som ger dig/er möjlighet att forma den musikaliska delen genom levande musik under sammankomsten. Vid önskemål om specifika stycken, instrumentalist eller solist, ber vi dig/er, som planerar sammankomsten, att prata med den tjänstgörande musikern om detta. Tänk på att vara ute i god tid för att ge utrymme till planering och repetition.