Musikveckan i Snavlunda

4-10 augusti i Snavlunda kyrka

Söndag 4 augusti kl. 18.00 Snavlunda kyrka
Musikgudstjänst

Trio HEJ: Hannah Norén, Emma Palmqvist och Jenny Dani inleder Musikveckan i Snavlunda som genomförs för tjugonde året.  Med en bred repertoar som grundar sig i deras olika musikaliska bakgrunder och erfarenheter, gör de personliga tolkningar av allt från folkmusik, pop, gospel till klassisk musik. Tre unika röster som ackompanjeras av bland annat cello och piano.

Tisdag 6 augusti kl. 19.00 Snavlunda kyrka
”Pärlor genom seklerna”

Följ med på en upptäcktsfärd genom musikhistorien. Vacker och dramatisk musik med Gunnar Klum och Mats Jansson. De framför Caro mio ben, Figaros bröllop, My Fair Lady m.m.

Gunnar Klum är utbildad solosångare vid Musikhögskolan i Göteborg samt vid Guildhall School of Music and Drama i London, och har vid två tillfällen utsetts till kulturstipendiat i Uppsala stad. Han är en väletablerad artist som värdesätter röstens naturliga skönhet och kontakten med publiken. 2005 släpptes skivan Schubert Lieder som har blivit kritikerrosad i både svensk och utländsk press.

Mats Jansson är utbildad solopianist vid Musikhögskolan i Stockholm. Han är en ofta anlitad ackompanjatör men även en respekterad solopianist. Repertoaren sträcker sig från klassisk romantik till 1900-talets underhållningsmusik.

Onsdag 7 augusti kl. 19.00 Snavlunda kyrka
”Dit jag längtar så”

Bländande vackert och medryckande har det sagts om göteborgsduon Helena Ek och Peter Janson som visar hur ny energi kan födas ur kontrasterande uttryck. Helena med sin absolut klara röst får de mest svårsjungna fraser att verka totalt problemfria. Peter Jansons basspel kontrasterar mot sången med överraskande, hisnande och virtuosa improvisationer. Med värme och humor guidar de oss genom medeltida sånger, folkmusik och spirituals.

Helena Ek, sång, har en bred repertoar men har  framförallt gjort sig ett namn i musik med gamla rötter. Förutom samarbete med barockensembler i Europa har hon arbetat med några av de främsta musikerna i genren.

I Japan har hon turnerat flera gånger  såväl som i stora delar av Europa. Hon har spelat in radio och TV och finns representerad på skivor med musik från renässans och barock.

Peter Janson, kontrabas, har varit verksam på den svenska och internationella jazz och improvisationsscenen i över 30 år. I Stefan Forssén Änglaspel har han medverkat sedan 1982. Med pianisten Lars Jansson har han gett konserter runt om i Norden och Taiwan.

Peter har turnerat i de flesta av Europas länder såväl som i Amerika. Han är väl  representerad på åtskilliga skiv, TV och radioinspelningar och har hyllats genom åren, av recensenter i Sverige och utomlands, för sin formidabla teknik och kreativitet.

Torsdag 8 augusti kl. 19.00 Snavlunda kyrka
”Soulfulness”

Ett musikprogram fyllt av soul i både text och musik. Medverkande: Sara Björlemyr, Daniel Bäckrud, Sofia Ottosson (Sång), Jonas Ottosson (Piano).
Vi varvar traditionella soulklassiker med nyare låtar inom stilen och vill genom vårt program bjuda på själfull musik.

Lördag 10 augusti kl. 18.00 Snavlunda kyrka
“Songs of Hope and Comfort”

Christy O´Leary, sång, uilleann pipes, harmonica, violin; Tommy Bagari och Janne Runebäck, gitarr och piano. Låtarna Christy har valt till konserten är några han har haft en relation till under lång tid och de har betytt mycket för honom. Låtarna hör ihop med temat för kvällen. Dylan, John Prine, Kate and Anna McGarrigle, Jessie Winchester Richard Thomson och Paul Brady blir det bland andra. Några låtar från Christys Irländska repertoar blir det också och kanske ännu mer!