Vår vänförsamling i Tanzania

Läs här om vårt vänskapsband till Kashura församling.

Den evangelisk-lutherska kyrkan i Tanzania har över fem miljoner medlemmar. Den är en av världens största lutherska kyrkor. Det nordvästra stiftet (ELCT-NWD) ligger vid Victoriasjöns västra strand. Sedan 2018 är Strängnäs
stift och ELCT-NWD vänstift.

Hösten 2023 reste två av pastoratets musiker, Anna Martinson och Hannah
Norén, och Askersunds kyrkokörs ordförande Solveig Bernström till Kashura pastorat i Tanzania. Med på resan var också ytterligare tre personer
som var musikaliskt delaktiga men som inte reste å Svenska kyrkans vägnar.

Syftet med resan var att inleda en vänskapsrelation mellan Kashura och
Askersund med musikaliska förtecken. På hemresan följde en körledare från Kashura, Jonathan Mutakyawa, med och han stannade hos oss i några veckor.
Detta var en del i vår process med att upprätta en vänförsamling
med en av församlingarna i Kashura  pastorat.

Vänskapsbanden med Kashura formaliserades genom att ett vänförsamlingsavtal undertecknades i december 2023. I pastoratet finns en arbetsgrupp med uppdrag att vårda kontakten med vår vänförsamling. Arbetsgruppen består av Anna Martinson, Hannah Norén, Sonja Broström, Maria Bennet och Solveig Bernström.

Bön för vår vänskap:

Gud, du som har anförtrott oss uppdraget att vara del av den världsvida kyrkan tillsammans med Kashura församling i Tanzania,

Vi tackar dig för att du visat oss hur vi i vänskap kan dela tro och välsignelse med våra bröder och systrar i Kashura.

Låt ditt Ord växa i oss och mogna till handling så att vi delar med oss av det vi har, och mest av allt kärleken du gett oss.

Låt denna kärlek eka genom sång och musik när vi sträcker en båge från land till land, från oss vad vi har, till dem vad de behöver.

I Jesu namn

Tanzaniagudstjänst