Rullar med sytråd i glada färger. Ovanpå ligger en liten sax.

Syföreningen

Lerbäcks församlingsgård. Måndagar ojämna veckor kl. 13.00-15.00

Lerbäcks kyrkliga syförening träffas varannan måndag kl. 13.00–15.00

I över 100 år har Lerbäcks kyrkliga syförening arbetat med att samla in medel till behövande. Under 2023 gick insamlade pengar till organisationerna som är listade längre ner på sidan.

Höstfest med musikquiz

Söndag 29 september kl. 15.00-17.30 i Lerbäcks församlingsgård

Gravsmyckningsdagen

Fredag före Alla helgons dag, 1 november

Julmarknad

Lördag 16 november kl. 11.00-15.00 i Lerbäcks församlingsgård

Kvinnohuset i Örebro
En ideell förening som erbjuder professionellt stöd till kvinnor som är eller har varit utsatta för våld i nära relation, sexuella övergrepp samt hedersrelaterat våld och förtryck. Kvinnohuset driver även ett skyddat boende där de i samarbete med socialtjänst tar emot våldsutsatta kvinnor och deras barn när hemmet inte är en trygg plats. Kvinnohuset erbjuder också konsultation till professionella och föreläsningar utifrån våld i nära relation.

Min Stora Dag
En stiftelse som uppfyller önskningar och skapar glädjefyllda upplevelser för barn med allvarliga sjukdomar och diagnoser. En allvarlig sjukdom eller diagnos betyder stora påfrestningar i vardagen för såväl barn som närstående. De Stora Dagarna bidrar med det där lilla extra när orken inte räcker till och det behövs något mer än mediciner. En Stor Dag ger kraft att fortsätta kämpa i en tuff vardag.

Bo Klara
En dagverksamhet för hemlösa kvinnor i Stockholm.  Verksamheten har öppet alla dagar i veckan, serverar frukost och lunch samt erbjuder möjlighet till att vila, duscha och tvätta kläder. På Bo Klara får kvinnorna även tillgång till telefon, dator och internet och kan skriva ut dokument. Kvinnor ges både kortsiktigt och långsiktigt stöd genom samtal, hjälp med att överklaga myndighetsbeslut med mera.

Act Svenska kyrkan
Tillsammans med kyrkor, organisationer och tusentals frivilliga arbetar organisationen långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor, och agerar snabbt vid katastrofer. Act Svenska kyrkan arbetar inom fem fokusområden. Inom varje fokusområde finns många olika insatser som Act Svenska kyrkan stödjer, sammanlagt över 300 projekt i ett 40-tal länder. Det är människorna som arbetar för Act Svenska kyrkans lokala partners som med rätt stöd kan skapa långsiktig förändring i sina samhällen. De fem fokusområdena är: Försörjning och klimaträttvisa, Jämställdhet och hälsa, Fred och demokrati, Tro och lärande samt Katastrofinsatser.