Foto: Tommy Hvitfeldt

Begravningsgudstjänst

Här kan du läsa hur det går till att boka och förbereda begravningsgudstjänst i församlingens kyrkor.

Dödsfallsanmälan

Den första kontakten för den anhörige är oftast med en begravningsbyrå. Tillsammans med begravningsbyrån kontaktas församlingen för att i första hand boka plats och tid för begravningen. Prästen som ska ha begravningen kontaktar sedan de anhöriga.

Bårtäcke

Askims kyrka har ett bårtäcke som harmonierar med färgerna i kyrkan. Bårtäcket kan även användas i Mikaelskyrkan och i Billdals kyrka.

Minnesstund

Församlingen hyr ut lokaler i anslutning till kyrkorna. Minnesstunden sköts av de anhöriga eller anlitad firma. Hyresbeloppet faktureras i efterhand.

Tacksägelse

Tacksägelse innebär att namnen på de personer som avlidit under veckan läses upp i söndagens gudstjänst. Man ber en bön och ett ljus tänds för var och en. De anhöriga välkomnas att vara närvarande.

Själaringning

Innan tacksägelse är det så kallad själaringning då kyrkklockorna ringer under fem minuter till de avlidnas minne. I Askims församling är det själaringning i Askims kyrka på fredagar klockan 16.00. Präst eller diakon finns på plats för den som vill ha någon att tala med.

Sorgesamtal

Innan begravningsgudstjänsten träffar de anhöriga prästen som ska leda gudstjänsten. Man går igenom de olika delarna i ceremonin och de anhöriga kan framföra egna önskemål.

För information och bokningar kontakta:

Askims församlingsexpedition

E-post: askim.forsamling@svenskakyrkan.se

Besöksadress: Skalldalsvägen 1B, Hovås (Askims församlingshem)