Etiopien - skola och utbildning i Dara synod

Askims församling har ett samarbete med Dara synod i Etiopien, som är en del av Mekane Yesus kyrkan, en av de snabbast växande kyrkorna i världen. Synoden har uppfört skolbyggnader för att bryta negativ utveckling för barn och unga. Askims församling stöder arbetet med skola och utbildning i Dara.

Samarbete

Askims församling har ett samarbete med Dara synod i Etiopien, som är en del av Mekane Yesus kyrkan, en av de snabbast växande kyrkorna i världen. En synod är ett geografiskt område, som motsvarar ett stift hos oss. Dara synod leds av biskop Tsegaye, som i december 2022 besökte Askims församling, ett besök som ledde till nuvarande samarbete. Dara synoden ligger i södra Etiopien, cirka 40 mil från Addis Abeba. Det är ett fattigt landsbygdsområde, där kyrkan har en viktig roll i samhället. Synoden har ett omfattande diakonalt och socialt arbete för att bidra till en positiv utveckling av närområdet.

Utbildningsprojekt

Utbildning är en nyckel till framtiden. Trots att alla barn i Etiopien har skolplikt, saknar 25 % av barnen i området skolgång helt, framför allt beroende på fattigdom. I brist på skolgång ägnar de sig åt kriminalitet, tiggeri och tillfälliga jobb. Flickor är särskilt utsatta. Synoden arbetar hårt för att bryta denna negativa utveckling och har därför uppfört två skolbyggnader. Undervisningen startar i september 2024. Rekrytering av lärare pågår och skolan börjar med klasser för de yngsta barnen.

Stöd till skola och utbildning

Askims församling stöder skolan med lön till lärarna, skollunch, skolavgifter vid behov, skoluniform och skolböcker samt skolbänkar. Vi ser gärna också ett framtida utbyte med skolor i vår närhet för att främja pedagogisk utveckling och nytänkande.

Vi vill främja utbyte också genom besök hos varandra. Församlingen planerar att en grupp härifrån ska kunna delta vid invigningen av skola i september.

Barn i kyrkan i Dara Synod.

Resa till Dara synod

I slutet av november 2023 reste en grupp från Askims församling - kyrkoherde Eric Muhl, kyrkorådets ordförande Britt-Marie Almer samt Leif Dahlin, tidigare kyrkoherde och missionär - till Dara för att möta kyrka och församling där.

Det blev ett mycket positivt utbyte och möjligheter till ett hållbart och realistiskt stöd till Dara Synod och en fortsatt god kontakt och utveckling av partnerskapet diskuterades. Vi såg fram mot att mötas månadsvis digitalt för bön och samtal och en fortsatt givande kontakt med ömsesidiga besök.

Askims församlings insamlingsprojekt: Skolgång och utbildning i Dara Synod i Etiopien.

Församlingen stödjer ett skolprojekt i Dara, cirka 40 mil söder om Addis Abeba, där barn och unga ska kunna få skolgång.