Lyssna

Hjärtats bön - tyst meditation

Mikaelskyrkan inbjuder till att utforska den bönetradition vi kallar för Hjärtats bön. Torsdagar ojämna veckor 18.00.

Meditationen ramas in av en kort inledande och avslutande bön, som det är fritt att be med i. Flera har funnit att de genom meditationen får ett annat förhållande till ordet bön, kanske upptäcker du att bön inte bara är för de redan övertygade? Oavsett är du varmt välkommen som den du är! 

Vad är det här för slags meditation? 

Hjärtats bön hämtar sin metod ur en lång tradition av olika meditationstekniker och bönesätt i den kristna kyrkan. Folk har upptäckt hur man genom att med hjälp av sin andning kan få hjälp att stilla sig och upptäcka att det djupt i oss pågår en ständig bön. Detta sättet att be återfinns i alla kyrkotraditioner, även om den östliga delen av kyrkan har varit en flitigare utövarare av den. Även i Svenska kyrkan finns rötter till den mystika tradition som influerade bland annat Luther. Har man praktiserat tyst meditation i annan form innan kommer man dock ändå känna igen mycket. 

Hur går den till?

Enkelt förklarat handlar det om att genom fästa sin uppmärksamhet på sin andning och låta den föra oss “inåt”. Ett böneord kopplas till in och utandningen. Det vanligaste exemplet är från bibeln, och det som brukar kallas för Jesusbönen: “Jesus Kristus, Guds son - förbarma dig över mig” där orden innan bindesträcket kopplas till inandning och de efter till utanding. Flera utövare genom historien påpekar att även andra böneord går att använda. 

Men jag är inte troende?

Det behöver du inte vara, ingen bekännelse avkrävs någon som medverkar och alla deltar utifrån sina förutsättningar. Men meditationen sker i kyrkorummet och ramas in av en kort inledande och avslutande bön, som det är fritt att be med i. Flera har funnit att de genom meditationen får ett annat förhållande till ordet bön, kanske upptäcker du att bön inte bara är för de redan övertygade?  Oavsett är du alltså varmt välkommen som den du är. 

Men jag kan inte meditera!

Välkommen in i gänget. Vi är alla glada amatörer som håller på. Klockan 18.00 kan man alltid dyka upp för en liten genomgång av meditationstekniken, och har du inte varit med tidigare så är det bra att komma då för att få lite hjälp in i det hela. När du känner att du har koll kan du sedan glida in 18.15 då själva meditationen startar. 

Men min kropp blir knasig av att sitta på meditationspall!

Vi sitter alla på olika sätt, och har olika kroppar. Här finns pallar, kuddar och vanliga stolar att sitta på, men så länge du kan andas och tänka så kan du meditera med hjälp av Hjärtats bön

Information:

Ola Hedenrud

Ola Hedenrud

Präst, Askims församling