Vernissage 2016
Foto: Ola Hedenrud

Mötesplatser Mikaelskyrkan

I Mikaelskyrkan finns det verksamhet för alla åldrar. Välkommen att ta del av våra grupper och mötesplatser!

Musik och färgfrossa

En verksamhet för personer med funktionsvariationer. Vi ser fram emot att lära känna varandra samt att lära känna kyrkan och ha en naturlig koppling till den. Detta gör vi genom olika skapande uttrycksmedel såsom musik, rytmik, drama, måleri och dans. Kvällen börjar med fika, därefter musikdel som följs av övrigt skapande och sedan en avslutning. Mikaelskyrkan måndagar 18.00-19.30. Start 26/8.

Kvinnornas boksamtal

Vi läser Hemlängtan  - att gå den inre vägen av Patricia Tudor-Sandahl. Mikaelskyrkan tisdagar 19.00-20.30. Start 10/9, därefter 17/9, 24/9 och 1/10. Anmälan. Välkommen med!

Någon står vid vattnet och balanser tre stenar på varandra i handen.

Nyfiken på Mindfulness

Börja året med att hitta nya goda vanor! Välkommen på en introduktionskurs i mindfulness, medveten närvaro, där vi övar oss i att bli mer medvetna om våra reaktioner, våra val och livet som det är. Mikaelskyrkan fem tisdagar 17 september – 15 oktober. Dagtid 10.00-11.40 eller kvällstid 18.30-20.15. Anmälan.

Någon tar soppa ur en stor kastrull.

Middagsbön & Sopplunch

Välkommen att dela måltidsgemenskap med oss på tisdagar efter middagsbönen. Vi serverar alltid en vegetarisk soppa, bröd, pålägg, kaffe och kaka. Vissa tisdagar har vi besök av någon som berättar om något intressant eller sjunger för oss. Mikaelskyrkan tisdagar 11.45-13.30.

Någon sitter och stickar.

Stick- och virkcafé

Vi stickar, virkar, syr eller gör annat handarbete och ger varandra tips och inspiration. Trevlig gemenskap och fika! Mikaelskyrkan varannan torsdag 11.00-13.00. (ojämna veckor)

Hjärtats bön - tyst meditation

Mikaelskyrkan inbjuder till att utforska den bönetradition vi kallar för Hjärtats bön. Torsdagar ojämna veckor 18.00.

Närbild på en maskros.

Leva vidare

En samtalsgrupp om sorgen. Vi träffas 5-6 gånger tillsammans med en diakon och/eller präst för att få tala om känslor, upplevelser och erfarenheter. Vi lär oss också lite om sorgens olika faser och om hur livet kan gestalta sig. Nya grupper startar löpande i Billdals kyrka och i Mikaelskyrkan. Välkommen!

Middagsbön

En stunds stillhet med psalmsång, bibelberättelser, bön och musik. Mikaelskyrkan tisdagar klockan 11.45. Därefter sopplunch och samvaro i församlingssalen.

Veckomässa Mikaelskyrkan

En stilla mässa. Mikaelskyrkan torsdagar klockan 19.00. (Sommaruppehåll juli - augusti)

Pilgrimsvandring med Askims församling

Församlingen ordnar regelbundet lokala pilgrimsvandringar, där vägen tillsammans också är meningen. Vi går under tystnad vissa sträckor och gör några stopp på utvalda platser för reflektion och samling, utifrån till exempel något i naturen, ett tema eller en bibelhändelse. Medhavd lunch/fika, bra skor och kläder efter väder. Se aktuella vandringar här, välkommen!

Kvinnofrukost: Där hoppet sipprar in där ebbar oron ut

Lena Junholm är socionom och kristen. Hon berättar om möten med människor där Gud överraskar med sin kärlek. Mikaelskyrkan lördag 21 september 9.00-11.00. Anmälan. Välkommen!

Två tända stearinljus framför en harpa.

Ansikte mot ansikte - Det själavårdande mötet

En föreställning om det själavårdande mötet med dikter, sånger och gestaltande samtal. Fem sjukhussjälavårdare berättar med musikalisk inramning. Möjlighet till samtal och fika efter föreställningen. Mikaelskyrkan tisdag 22 oktober 18.30.

Kvinnofrukost: Min pappas lilla blåa stol

Cecilia Luther, musiker, som också gett ut två böcker med dikter och bilder. Programmet handlar om en tid då hennes pappa blev sjuk, dog och hur sorgen såg ut. Berättelsen varvar bilder och texter med musik så att budskapet hinner sjunka in. Mikaelskyrkan lördag 23 november 9.00-11.00. Anmälan. Välkommen!