Rastplatser

Onsdagskvällar i Billdals kyrka där vi träffas för samtal och tankeutbyte i olika temagrupper. Denna termin är underrubriken återigen jorden, skapelsen och klimatet, detta viktiga och angelägna ämne! Alla grupper träffas onsdagar ojämna veckor 18.30-20.30. Vi börjar med soppa och kaffe till självkostnadspris. Start och informationskväll onsdag 11 september 18.30.

Denna termin är underrubriken återigen jorden, skapelsen och klimatet, detta viktiga och angelägna ämne! Alla grupper träffas onsdagar ojämna veckor 18.30-20.30. Vi börjar med soppa och kaffe till självkostnadspris. Efter den gemensamma måltiden går vi ut till våra respektive grupper. För den som vill, avslutas kvällen med en enkel andakt i kyrksalen.
Höstterminen startar onsdagen 11 september med informationskväll för alla intresserade. Då presenteras höstens olika grupper och dess innehåll. Vid första träffen bestämmer du dig för en grupp som du sedan följer hela terminen. Sista tillfället för terminen är onsdag 4/12.

Grupper

Klimatgruppen - vart är vi på väg?

Klimatgruppen fortsätter sitt viktiga och angelägna arbete, påverkansarbetet med att rädda vår jord! Under hösten kommer dr Med Sci Bo Norrman, välkänd debattör i klimat- och miljöfrågor, att vid några tillfällen utbilda oss i klimatfrågan. Målsättningen är att vi skall bli väl införstådda med nuläge, hur klimatet successivt kommer att påverkas och vad vi kan göra för att att skydda jorden.

Gruppledare: Björn Sjöholm

Nyfiken på tro och liv?- vuxenkonfirmation

Är du intresserad att samtala om tro och liv? Eller blev konfirmationen aldrig av? Eller är du konfirmerad men vill veta mer? Eller går din ungdom just nu i konfirmation? Då är detta gruppen för dig! En chans att stanna upp och reflektera över livets frågor. Vi följer församlingens konfirmandupplägg. Under två terminer samtalar och delar vi tankar om livet och tron. Exempel på teman kan vara Gudsbilder, ondskan och ansvar, Jesu liv, döden och livet, Bibeln, kyrkans sakrament och gudstjänsten

Gruppledare: Ingela Olander och Henrik Zetterqvist

Syjuntan

Syjuntan har fått renäsans! Ordet syjunta omskrivs redan i slutet av 1800-talet. Syjuntor var ett vanliga sätt för kvinnor, främst äldre, att träffas. I nutid har syjuntan fått ny popularitet och nu bland yngre. Ta med din stickning, virkning eller sömnad och kom med!

Kontaktperson: Izabella Zetterqvist

Bokcirkel

Denna termin finns två böcker på förslag! Temat för böckerna är klimat, rättvisa, medmänsklighet och försoning. Kanske läser vi en av böckerna, kanske läser vi båda.
1. Fred - till varje pris (Tiden tecken). En skrift där sex författare närmar sig krigets etiska, teologiska och politiska utmaningar ur olika infallsvinklar.
2. Blå (Maria Lunde). Om människans påverkan på miljön och klimatet och vad som formar oss till att bli de vi är.

Bibelstudium - skapelsen och klimatatet

Bibelns texter kan få oss att ana Guds djupa omsorg om hela skapelsen. Ekoteologiska reflektioner och tolkningar av bibeltexterna utgöra en drivkraft bakom långsiktiga och hållbara handlingar för klimatat. Med en ”grön” bibelläsning kan vi upptäcka att Bibeln berättar mycket om klimatet. Vi läser Bibeln tillsammans, reflekterar och diskuterar.

Billdal - min hembygd

Är du nyinflyttad i Billdal eller tycker du det är spännande att lära dig mer om din hembygd? I denna grupp får vi följa med in i Billdals park och se hur den har utvecklats från 1600-talet och fram till våra dagar. Vi tittar även närmare på Säröbanan, vår fina gång- och cykelbana, och dess sträckning med omgivningar.

Gruppledare: Christina Claesson

Informationsfolder Rastplatser hösten 2024 (pdf)

Information och anmälan Rastplatser:

Ingela Olander

Diakon, Askims församling