Nyhet / Publicerad 4 september 2024

Hur går det med bygget?

Under sommaren har det hänt mycket angående underhållet av församlingens fastigheter. Vi har 8 kyrkor, flera församlingshem och servicebyggnader att ta hand om.

Underhållet planeras och budgeteras utifrån en vård- och underhållsplan. Därutöver sker det nästan varje år oförutsägbara reparationer som måste göras.

Under sommaren har flera av församlingens spåntak tjärats: Grebo kyrka, Värnas klockbod och Gamla kyrkan samt klockstapeln i Åtvid. Detta behöver göras vart 5–7 år för att skydda och bevara taket och ger det en lång livslängd.

Ni som bor i Björsäter har säkert uppmärksammat att församlingshemmet äntligen håller på målas om. Den ljusblåa färger försvinner och vi har återgått till originalfärgen som huset hade från början. Nu återstår lagning och målning av fönsterramar. Det blir mycket fint!

Många frågar och undrar, hur det går med ombyggnaden av församlingsgården. Och vi kan bara säga: Det går bra! Allt går enligt planerna. Under de senaste veckorna har det borrats hål runt omkring eftersom huset i framtiden kommer värmas upp med bergvärme. Nu dras ledningar och kablar, det målas mm.

Det går fort nu och snart är vi tillbaka…!