Nyhet / Publicerad 20 september 2024 / Ändrad 30 september 2024

Välkommen till höstens bokcirkel!

Under hösten kommer vi att djupläsa boken ”Att komma hem” av Henri Nouwen.

Vad är djupläsning?

Djupläsning handlar om att läsa en bok med eftertanke och reflektion. Idag skummar vi oftast igenom texter så snabbt som möjligt för att kanske i bästa fall få fram en kort sammanfattning av det vi läst. Vi har sett och förstått att i dagens informationssamhälle har många människor minskat sitt läsande. I stället snabbläser vi och ”kollar” bilder på mobiler och datorskärmar.

Professor Maryanne Wolf, som är en av världens främsta läsexperter menar att ”det kan ske en slags omkodning av vår plastiska hjärna så att förmågan att djupläsa går förlorad. Att läsa är trots allt ingen naturlig kapacitet utan något vi behöver träna upp. Det kräver att olika centra i våra hjärnor samarbetar.”
(Citat från Bokens Folk sidan 279.)

Nu vill vi på nytt träna oss att djupläsa och hålla vår djupläsning vid liv! Genom att djupläsa de skrivna orden stärker vi vår förmåga att tänka, reflektera och förstå, vilket är viktigt i dagens samhälle!

När?

Måndagar udda veckor, start 4 november kl. 14.00-16.00

Var?

Sakristian i Åtvids Gamla kyrka. Max 7 deltagare.

Anmälan till: Susanne Bramfalk
susanne.bramfalk@svenskakyrkan.se

Boken finns att köpa av Susanne, 150 kronor.

Välkommen!