Lyssna

Nyhet / Publicerad 26 september 2024

Vanvårdade gravar

Våra kyrkogårdar ska vara fina parker där vi kan minnas våra kära som lämnat oss, kanske bara få vara i nuet, eller rent av drömma oss bort en stund.

Ibland finns det dock inslag som inte hör hemma i kyrkogårdsmiljön.

Enligt Begravningslagen har gravrättsinnehavaren krav på sig att hålla gravplatsen i ordnat och värdigt skick. Tyvärr är det inte alltid så.

Vi kontrollerar fortlöpande under året hur gravplatserna ser ut på våra kyrkogårdar. Ser vi gravplatser som inte sköts, sätter vi upp en skylt på platsen och skickar ut brev till gravrättsinnehavaren med en uppmaning om att göra gravplatsen fin. Skylten betyder bara att vi söker kontakt med anhöriga och används vid flera olika tillfällen.

Får vi ingen kontakt med anhöriga inleds en flerårig arbetsprocess. Det är många arbetsmoment som först - enligt lagen - måste uppfyllas innan en vanvårdad gravplats kan återtas. Processen kan ta uppemot 2 år.

Det är mycket viktigt att man som "granne" till en vanvårdad gravplats, inte tappar tålamodet och själv röjer upp på den vanvårdade graven. Det innebär i sådant fall att vi måste starta om återtagandeprocessen.

Har ni information om en gravplats med en grön skylt eller är intresserad av gravskötselavtal, kontakta oss gärna.

Kyrkogårdsförvaltningen i Åtvids församling