Nu kan du ansöka om församlingens julfonder

Axbergs församling har sex fonder där du som är bosatt i Axbergs församling kan ansöka om medel. De har en gemensam ansökningsperiod och i år är sista ansökningsdag 1 december 2024. Läs mer på varje fond, vem och till vad du kan ansöka.

Axbergs församlingsråd erbjuder för boende i Axbergs församling, barn och ungdomar i grundskola, på gymnasiet och universitet, studiestipendier samt fonder för behövande familjer.

Fonderna

Adolf Larssons fond
Vem kan söka?
Avkastningen i sin helhet kan utdelas för diakonal verksamhet inom dåvarande Hovsta församling.

Alex Anderssons donationsfond
Vem kan söka?
Behållningen ska delas ut till föräldralösa barn och för uppfostran och stöd för studerande inom dåvarande Axbergs församling.

Anna Nordells fond
Vem kan söka?
Årlig avkastning skall användas till behövande inom dåvarande Hovsta församling.

Carl Janssons studiefond
Vem kan söka?
Behållningen ska delas ut till personer som studerar teologi, jordbruk eller praktiska yrken inom dåvarande Axbergs församling.

Johan Anderssons premiefond
Vem kan söka?
Både kapital och avkastning får användas för stipendier till studerande i grundskolor i nuvarande Axbergs församling. Det delas ut 16 stipendier på 500 kr vardera, totalt 8000 kr årligen.

Stipendiefonden till arkitekt Renhults minne
Vem kan söka?
Behållningen får delas ut till ungdomar som utbildar sig till arkitekt byggnadsingenjör, präst, lärare eller ungdomsledare i dåvarande Hovsta församling.

Hur du ansöker

Ansökan måste innehålla:
•    Vilken fond du söker medel ifrån
•    Ett formulerat behov
•    Hur stort belopp du ansöker
•    Bankkonto med cleringsnummer
•    Kontaktuppgifter

Ansökan skickar du till:
Hovsta pastorat - Axbergs församling,
märk kuvertet med: ”Axbergs församlings donationsstiftelser” Att: Axbergs församlingsråd
Kyrkvägen 4a
703 75 Örebro

Senast 1 december 2024 vill vi ha din ansökan.