Nattkyrkan

"Vatten i Natten"

Ursprungsidén bakom "Vatten i Natten" kom från Visby stift, och tillsammans med den dåvarande kyrkoherden på Cypern, Björn Rydberg, startades projektet för första gången år 2010. Detta initiativ bygger på en trygg och genuin gärning för både ungdomar och deras föräldrar samt anhöriga.

Projektets Huvuduppgift:

* Dela ut vatten
* Finnas på plats för ungdomarna i en tuff miljö
* Plåstra om både kropp och själ

Under sommarnätterna sker många möten och samtal. Ibland är de korta, ibland längre, vissa djupa och svåra, men många är goda och givande. Varje natt från kl. 23.00 till 04.00 är vi ute och stöttar våra fina nordiska ungdomar.

Trots minskad sponsring: Vi har fått mindre sponsring för detta projekt nu, men har ändå valt att ta tag i detta viktiga och givande uppdrag och drivit det vidare på lokal nivå. År 2024 genomfördes projektet under två veckor i maj. Vi har delat ut cirka 4500 muggar vatten, och totalt 1100 liter vatten!

Tack till våra volontärer: Vi är mycket tacksamma för nattvandrarna som helt volontärt gör detta och satsar sin tid och sitt engagemang för att göra det möjligt. De som arbetat på natten är antingen fast bosatta skandinaver eller säsongsboende.

Ett stort tack också till våra sponsorer: Napa Olympic Private Hospital, Lito Private Hospital, Tatto Trinting och Mr. Pambos och Grabbarna Grus samt till alla er som gett privata gåvor för att kunna genomföra detta viktiga projekt!

Sammanfattning: "Vatten i Natten" är ett projekt som startades 2010 i samarbete mellan Visby stift och den dåvarande kyrkoherden på Cypern, Björn Rydberg. Det är en trygg och genuin gärning för ungdomar och deras anhöriga. Trots minskad sponsring har projektet fortsatt på lokal nivå och i maj 2024 delades 4500 muggar vatten ut. Tack vare nattvandrare och sponsorer har detta viktiga initiativ kunnat fortsätta.

Kontakta oss för mer information eller för att bidra till vårt projekt!

Vi är fortsatt beroende av din gåva för vårt arbete

Vill du stödja oss går det bra genom:

Från Sverige:

Plusgironummer 90 16 03-1
Bankgironummer 901-6031

Obs! Märk inbetalningen med gåva till skandinaviska kyrkan på Cypern.

Fra Norge

8220.02.83240
Obs! Merk betalingen med en gave til den skandinaviske kirken på Kypros.

Från Cypern

Bank of Cyprus 357016694865

IBAN CY29002001950000357016694865

SWIFT (BIC code) BCYPCY2N

Obs! Märk inbetalningen med gåva till skandinaviska kyrkan på Cypern.

Tack för ditt stöd!