Vägkyrka 2024

Den 8 till 28 juli är Bankeryds kyrka öppen med utställning, fikaservering och olika aktiviteter.

Om Vägkyrkan

Vägkyrkans (Nu mera ofta kallat sommarkyrka) syfte är att vara ”folkets kyrka” under några sommarveckor. Oavsett om det är utställningen, fika, kyrkan i sig eller ett toalettbesök som lockar, så är kyrkan öppen för alla.

I år är det vägkyrka i Bankeryd 8 till 28 juli (veckorna 28, 29, 30) öppet alla dagar 14-18. Varmt välkommen!

Andakt

Varje dag inleds med en andakt i kyrkan kl 14.00.

Fikaservering

Varje dag under vägkyrkan vid hembygdsgården serveras fika. Öppnar kl 14.15 efter dagliga andakten i kyrkan. Du kan betala med swish eller kontanter.

Utställning

I år är det 70 år sedan Bankeryds kyrka fick en ny kormålning målad av konstnären Torsten Nordberg. Målningens olika delar betydelse ”lyfts ut” i en utställning i kyrkan.

Skattjakt för barn

För barn inne i kyrkan finns det en skattjakt. Hitta pärlorna till Frälsarkransen!

Pilgrimsvandringar

Onsdagar. Sträckor 5-8 km. Medtag eget fika. Samling 14.00 vid Bankeryds kyrka innan vi gemensamt tar oss till startplats. 10 juli vandrar vi från Järstorps kyrka, 17 juli från Fiskebäcks kapell och 24 juli från Trånghalla kyrka. Vi börjar och slutar alltså vid Bankeryds kyrka varje gång.

FairTrade-Shop och Lotteri

Möjlighet att handla rättvist blir det i en av hembygdsgårdens lador. Dessutom finns det möjlighet att köpa lotter med vinster från shopen.

För en god sak

Alla intäkter under vägkyrkoperioden går till Act Svenska kyrkan.

Sommarkyrkor 2023

Tända ljus eller paus från solen? Svenska kyrkan är öppen för dig! Varje år gör Växjö stift en broschyr över alla stiftets sommaröppna kyrkor. Detta för att fler ska upptäcka sitt fantastiska kulturarv! Du kan beställa broschyren eller ladda ner appen Kyrkguiden, för att få koll på alla sommarkyrkor!

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns aktuella gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Kvinnlig präst på strand med barn i bakgrunden.

Act Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.