Konfirmation

Vill du få nya vänner och upplevelser du aldrig glömmer? Vill du göra spännande saker, prata om livet och sjunga tillsammans? Då finns konfirmationen.

Att konfirmera sig i Barkåkra församling

Konfirmationstiden är en unik chans att fördjupa sig i frågor som rör livet. När man börjar i en grupp räcker det att vara lite nyfiken, svaren klurar vi ut under tiden. Tillsammans med kompisar, nya och gamla, funderar och diskuterar vi om allt mellan himmel och jord. Vi pratar, leker, pysslar, har vandringar, bakar mm. Vi upplever och funderar på frågor som: Vad är meningen med mitt liv? Om Gud finns, hur kan det då finnas så mycket ont i världen? Kärlek - vad innebär det att älska någon? Vem är Gud? Bibeln? Kyrkan? Himlen? Vad händer när vi dör? Du kommer få vara med på gudstjänster i kyrkan och ibland även hjälpa till. Du vet väl om att du kan börja i en grupp även om du inte är döpt? Det går bra att döpa sig under konfirmationstiden.

Helgkonfa Barkåkra med läger

Helgkonfa träffas ungefär en lördag i månaden, då vi har en heldag. Vi börjar med gemensam frukost innan vi fortsätter dagen med upplevelser av olika slag, ibland i Barkåkra och ibland någon annanstans. Under våra träffar ordnar vi alltid lättare lunch.

I denna grupp kommer vi åka på två läger. Ett under höstterminen och ett på våren, en övernattning vid varje tillfälle. Utöver detta kommer det bli någon extra träff med genrep och fotografering strax innan konfirmationen.

När: Start den 31 augusti
Var: Barkåkra kyrka
Tid: 09.30 - 14.30
Läger: 14 - 15 september 2024
Läger: 26 - 27 april 2025
Konfirmation: 24 eller 25 maj 2025

Onsdagskonfa Vejbystrand

Onsdagskonfa träffas varannan onsdag, ojämna veckor i Vejbystrands församlingshem. Efter en lång dag i skolan behövs lite extra energi så vi startar alltid våra träffar med mackfika tillsammans.

Vi kommer att ha heldagsläger på söndagar 2-3 gånger per termin med tema som allhelgona, jul, påsk, pingst. Då träffas vi 10.00-16.00 och vi börjar med den gemensamma mässan i Barkåkra kyrka. På några av heldagarna gör vi även utflykter. Vi kör också någon extra träff med genrep och fotografering under den sista veckan innan konfirmationen.

När: Onsdagar ojämna veckor. Start den 28 augusti.
Var: Vejbystrands församlingshem
Tid: 15.30 - 18.00
Konfirmation: 17 eller 18 maj 2025

Lovkonfa Skälderviken med läger

Lovkonfa passar särskilt bra för dig som har mycket aktiviteter eller annat i veckorna och på helgen. Dra med kompisarna och häng med oss i konfateamet under loven.

Under våra träffar ordnar vi alltid lättare lunch och fika/frukt. Vi är oftast i
Skäldervikens församlingshem men några gånger är vi i Barkåkra kyrka.
Vi träffas måndag-torsdag på höstlovet, sportlovet och påsklovet. En träff söndagen 8 december och en träff den 11 maj då det sista ska fixas innan den stora dagen, konfirmationen! Genrep tillkommer.

När: Start den 28 oktober
Var: Skäldervikens församlingshem
Tid: 10.00 - 15.00
Läger: Under sportlovet
Konfirmation: 17 eller 18 maj 2025

Vuxenkonfirmation

Det finns möjlighet att konfirmera sig som vuxen, kontakta hans.eriksson@svenskakyrkan.se vid frågor.

Informationskväll med föräldrar

27 augusti klockan 19.00 i Barkåkra kyrka

Vi bjuder på dryck och frukt och beräknar vara klara senast 20.30.
När du väljer konfirmationsgrupp är det viktigt att välja ett alternativ som inte krockar med dina övriga fritidsaktiviteter, sporter och matcher. Stäm gärna av i  förväg med kompisar så att ni väljer samma. Har du några frågor kring hur du ska välja? Ring eller maila präst Hans eller församlingspedagog Johan.