Foto: Niklas Johanesson

Församlingens kyrkogårdar

Vi vårdar begravningsplatserna i Båstad- Östra Karups församling

Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för alla ärenden som rör begravningar i Båstad och Östra Karup. Det är även vi som ombesörjer skötseln och underhåll av gravar. Vår verksamhet finansieras av begravningsavgiften.

Våra kyrkogårdar ligger vackert belägna nedanför norra sluttningen av Hallandsåsen. Förutom kistgravplatser finns minneslundar för anonym gravsättning av aska samt urnlundar för gravsättning av urnor och askgravlundar för gravsättning av aska med lätt förgängligt hölje.

Båstad kyrkogård och begravningsplats

I Båstad finns en kyrkogård och en begravningsplats.
Kyrkogården har sitt ursprung från 1450-talet, gravplatserna omgärdas av lågt klippta buxbomshäckar och har gångar av singel.
Begravningsplatsen anlades 1932 och är anlagd i stram renässansstil där tydliga huvud- och tväraxlar avgränsar kvarteren som omges av avenbokshäck.

Östra Karups kyrkogård

Kyrkogården präglas av öppna gemensamma gräsytor och runt kyrkogården kommer det att planteras en trädkrans.

Olika alternativ för gravsättning

Askgravlund

Askgravlunden karaktäriseras av allmän gravplats och med möjlighet att make och maka kan gravsättas bredvid varandra. Vid gravsättning kan anhöriga delta. Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för all skötsel och plantering i askgravlunden. Smyckning med blommor och ljus sker på anvisad plats.Det finns möjlighet att få placera en namnbricka i brons. Upplåtelsetiden är 25 år med förlängning vid ny gravsättning.

Kist- och urngravplats

Med detta menas en egen individuell gravplats till vilken en gravrättsinnehavare utses.  Vid val av dessa begravningsskick finns det möjlighet att utforma gravplatsen med smyckning och plantering.

Minneslund

Minneslunden är en gemensam och anonym gravplats där urnan gravsätts inom ett avgränsat område. Gravsättningen ombesörjs av kyrkogårds-förvaltningens personal och anhöriga deltar inte. Särskilda smyckesplatser finns där efterlevande kan smycka med snittblommor och tända ljus. Kyrkogårdsförvaltningen utför all skötsel och plantering i minneslunden.

Skötsel

Kyrkogårdsförvaltningen erbjuder mot ersättning ett omfattande serviceutbud som gäller gravskötsel av olika slag. Vår personal har lång erfarenhet inom sina olika kompetensområden.

Gravarna smyckas på bemärkelsedagar enligt kundens önskemål. Vi planterar påskliljor och krysantemum samt lägger ut granris på vintern.

Vad ingår i begravningsavgiften?

•  Begravningsplats i 25 år
  •  Gravsättning inklusive gravöppning och återfyllning
  •  Vissa transporter av kistan
  •  Kremering
  •  Lokal för visning av stoftet
  •  Lokal för begravningsceremoni utan religiösa symboler
  •  Gravplats på allmän begravningsplats/ kyrkogård eller särskild gravplats
  •  Skötsel av allmänna ytor.

Kostnader som begravningsavgiften täcker

Det här täcker begravningsavgiften för den som var folkbokförd i Sverige:

• gravplats i 25 år
  • gravsättning
  • transporter av den avlidna inom huvudmannens förvaltningsområde fram till gravsättningen, och i förekommande fall till krematorium och särskild gravplats
  • kremering
  • lokal för förvaring och visning av stoftet
  • tillgång till lokal för begravningsceremoni utan religiösa symboler
  • skötsel och underhåll av allmänna begravningsplater.
Foto: Ann Lidgren