En kvinnlig präst samtalar med en kvinna utanför en bil med Svenska kyrkans logga.

Komminister/mobil präst sökes till Berlin

Med start i höst 2024

Svenska kyrkan söker komminister/mobil präst Europa till Berlin

Svenska kyrkan finns på olika platser i världen. Uppdraget är att vara kyrka och erbjuda gudomliga och diakonala möten på svenska, utanför Sveriges gräns. Utlandsförsamlingarna arbetar på samma sätt som en församling i Sverige med samma uppdrag i gudstjänst, undervisning, mission och diakoni.

Komminister Berlin/Mobil präst Europa

Svenska Victoriaförsamlingen har funnits i Berlin i 120 år. Under årens lopp har församlingen visat mod och civilkurage i Berlins omvälvande historia. I dagsläget tar församlingen emot omkring 80.000 besökare varje år. Kyrkan är en naturlig träff- och mötespunkt. Gudstjänsten är församlingens nav.

Församlingen har samarbete med svenska organisationer och företag, och är huvudman för Svenska Skolan i Berlin, vilken har sin verksamhet i församlingens lokaler. Detta, såväl som församlingens förskola, ger en stor kontaktyta med barn och föräldrar.

Tillsammans bildar anställd personal och många ideella ett stort arbetslag.

Läs gärna mer om församlingen på www.svenskakyrkan.se/berlin

Vilka är dina arbetsuppgifter?

Svenska kyrkan söker en präst med placering i Berlin. Tjänsten innebär tjänstgöring i Berlin samt resor till andra orter i Tyskland och i Europa.

Uppgifterna är sedvanliga prästuppgifter inom ramen för församlingens grundläggande uppgifter. I uppdraget ingår också att tillsammans med ideella på olika platser i Europa fira gudstjänst, utöva diakoni, mission och undervisning.

Vi söker en präst som arbetat som präst minst 5 år efter prästvigning i Svenska kyrkan och som lever och förmedlar andlig och liturgisk fördjupning; som vill fortsätta att bygga gudstjänstfirande församling, daglig bön och andlig fördjupning, själavård och bikt, utveckla spiritualitet med kultur och musik, fortsätta fördjupa retreater och pilgrimsvandringar.

Du är kaplan och samordnare för den struktur som håller på att byggas upp kring diakonal grupp, lekmannagrupp, ekumenisk grupp, gudstjänstgrupp samt kyrkvärdar.

Du är socialt utåtriktad och har lätt att skapa kontakter. Du är en entreprenör som vill vara med och utveckla kyrkans arbete. Du gläds åt att skapa entusiasm och engagemang både hos anställda och frivilliga.

Du har förmågan att företräda kyrkan i olika typer av möten och sammanhang i såväl i det enskilda samtalet, som med grupper och i ekumeniska sammanhang.

För tjänsten krävs körkort B och det är en fördel om du kan tyska.

Vi erbjuder

Anställningen är en lokalanställning, vilket innebär att kyrkorådet i Berlin är arbetsgivare.

Tillträde till tjänsten är hösten 2024. Intervjuer är planerade att genomföras under sommaren.

Vill du veta mer?

Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att höra av dig till:

Kyrkoherde Pamela Garpefors: +491731923324 eller +46 76-644 46 57 pamela.garpefors@svenskakyrkan.se

Kyrkorådsordförande Johan Wallgren: +49 151 54416893
johan.wallgren@svenskakyrkan.se

Vill du jobba med oss?

Välkommen med din ansökan. Ansökan ska innehålla:

-    Kopia av prästbrev

-    CV

-    Personligt brev

Senast den 15 juli 2024 behöver vi din ansökan.