Senaste nytt om församlingens framtid

SKUT-konferens hölls i helgen för att arbeta fram framtidens församling

Förra helgen träffade de tyska och nederländska kyrkoråden representanter för Svenska Kyrkan i utlandet (SKUT). Johan Wallgren, ordförande i Victoriaförsamlingens kyrkoråd, redogör här för vad som är planerat.

Syftet med konferensen var att arbeta fram vad de senaste årens utredningar kommer att leda till organisations- och arbetsmässigt. Utgångspunkten är att den grundläggande uppgiften - gudstjänst, utbildning, diakoni och mission - är i fokus även i framtiden, samtidigt som de ekonomiska förutsättningarna förändras. I Sverige har andelen medlemmar i Svenska Kyrkan av befolkningen sjunkit från 83% år 2000 till 54% i dag, vilket självklart påverkar de ekonomiska resurser som kan ställas utlandskyrkan till förfogande.

Mötet var väldigt positivt. Vår kyrkoherde Pamela får ett utökat ansvar för Tyskland samt för en framtida mobil präst som kommer att täcka Nederländerna, Tjeckien, Slovakien och Ungern.

Kyrkorådsordförande Johan Wallgren

För att förenkla anställningarna av prästerna kommer vi framåt att lokalt ta över arbetsgivaransvaret. SKUT har i helgen bekräftat en flerårig finansiering, vilket kommer bli en del av det samverkansavtal vi kommer att teckna med SKUT. Horisonten för kyrkostyrelsens beslut hittills är 2028.

Självklart måste en rad detaljfrågor besvaras, men helgens bekräftelser är startskottet för den process som nu ligger framför oss och som är lösbar.

Vi i Victoriaföramlingen – och våra förfäder - har haft förmågan att etablera en ekonomisk bas, som gör att vi ser positivt på framtiden. Den utarrenderade delen av tomten där kontorshuset står, skolan, förskolan, caféet och cateringverksamheten samt inte minst basaren ger oss intäkter som gör oss relativt oberoende av ytterligare finansiering. Detta oberoende kännetecknar också det lokala initiativtagande vi nog är kända för. Stort tack till alla frivilliga och arbetslaget!

Slutligen har vi sedan detta året en ny biskop – biskop Erik – som kommer att genomföra visitationer. Dessa visitationer kommer att fokusera på församlingsinstruktionen, vilket är respektive församlings dokument som dokumenterar varthän församlingen avser att utvecklas kyrkligt. Vi ser fram emot att få ta emot honom!

För kyrkorådet: Johan Wallgren, ordförande