Foto: Peter Larson

Begravningsavgift och begravningsombud

Den som är folkbokförd i Sverige samt har en inkomst betalar en avgift för begravningsverksamheten (begravningsavgift) via skattsedeln. Begravningsavgift betalas av alla oavsett religion eller livsåskådning. Begravningsavgiften bekostar en gravplats, gravsättning och kremering, vissa transporter samt tillgång till en lokal för begravningsceremoni. Varje huvudman (ansvarig för begravningsverksamheten på orten) är skyldig att hålla en lokal för begravningsceremoni. Begravningsavgiften är enhetlig i hela Sverige och beslutas av Kammarkollegiet.
De som inte tillhör Svenska kyrkan har begränsade möjligheter att direkt påverka hur församlingarna sköter begravningsverksamheten. Därför utser länsstyrelsen begravningsombud som företräder dem som inte tillhör Svenska kyrkan.

För Bjärreds församling är begravningsombudet:
Bengt Persson telefon 040-93 02 61 mobil 0703-55 74 02
e-post: bengt.persson@bredband2.com

Begravningslagen reglerar kremering och gravsättning
Kremering eller gravsättning av en avliden skall ske snarast möjligt och senast
en månad efter dödsfallet. Urna skall gravsättas inom ett år efter kremeringen.