Foto: Krister Hagman

Begravningsgudstjänst för medlem i Svenska kyrkan

En kyrklig begravningsceremoni kallas begravningsgudstjänst. Begravningsgudstjänst i Svenska kyrkans ordning innebär inga extra kostnader för dödsboet när den avlidne var medlem i Svenska kyrkan. Kostnaden för begravningsgudstjänst bekostas av kyrkoavgiften. Medlemmar i Svenska kyrkan betalar kyrkoavgift. Efter bokning av begravningsgudstjänst kontaktar prästen som ska leda begravningsgudstjänsten de anhöriga för ett personligt samtal och planering av gudstjänsten. Vi har begravningsgudstjänster i alla våra kyrkor.

Själaringning
Själaringning är en gammal tradition som innebär att man ringer i kyrkklockorna i samband med ett dödsfall. Vi har själaringning vardagar kl 11.00 i Bergakyrkan efter överenskommelse om lämplig dag med de anhöriga. Under själaringningen kan man om man så önskar sitta en stund i kyrkan, lyssna till klockorna och tända ljus.

Tacksägelse
Tacksägelse innebär att den avlidne församlingsmedlemmens namn nämns i förbönen i söndagens gudstjänst varvid ett ljus tänds för den avlidne som en symbol för kyrkans hopp om evigt liv. Vi ringer därefter i kyrkklockorna.

Bårtäcke
Bjärreds församling har ett bårtäcke, som kan lånas vid begravningar i våra kyrkor till den som så önskar. Det är ett slags täcke som läggs på kistan
istället för blommor. På bårtäcket läggs därför inte någon kistdekoration.
Bårtäcket ersätter de traditionella blomsteruppsättningarna på kistan.

Minnesstund
Bergasalen är en lokal på Bergagården där man kan ha minnesstund om man önskar en stunds samvaro med mat och dryck efter
begravningen. Medlemmar i Bjärreds församling får låna denna lokal utan kostnad i samband med begravning. Är man medlem i en annan församling betalar man 500 kr. Man kan anlita en cateringfirma eller ordna minnesstunden helt på egen hand.