Sommarmusik

4 juli-11 juli -18 juli -25 juli -1augusti kl 19.00 i Bergakyrkan

Följande torsdagar blir det sommarmusik och andakt i
Bergakyrkan kl 19.00 istället för Stilla Mässa. Fri entré!
Hjärtligt Välkomna!

4/7 Välkommen till en stämningsfull konsert med familjen Lorentzi ifrån Bjärred

Ulrika Lorentzi, cello, Anders Lorentzi, bas, Adam Lorentzi, slagverk, Emil Lorentzi, piano, slagverk

11/7 Peter Bohlin och Anna Mogren

Närodlad musik från Äspered, Västergötland

Anna Mogren och Peter Bohlin möttes sommaren 2022 med ett gemensamt intresse i låtarna efter Spelmannen Pehr Pehrsson, Äspered, Västergötland - nedtecknade för 200 år sedan.

Sväng uppstod i de egna tolkningarna av den återupptäckta spelmansmusiken. Anna från Ulricehamn och Peter från Bjärred, båda med koppling till bygden. Anna kommer från pop- och folkmusikhållet och Peter från jazz, klassiskt och världsmusik. Även egna låtar har skapats med inspiration från Äspered, Pehr Pehrssons hembygd. Vid konserten bjuds på folkmusik från då- till nutid på vårt sätt.

18/7 Ysella Krantz harpa

Gäst Lovisa Stenberg tvärflöjt

Ysella Krantz är harpist utbildad vid The Royal Conservatoire of Scotland och Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Hon spelar sedan 2017 återkommande med Malmö Operaorkester och under våren deras produktion av Turandot.

Ysella spelar även återkommande med Aalborgs Symfoniorkester, Det Kongelige Kapellet i Köpenhamn och Halmstads Symfoniorkester.

Utöver sitt arbete som orkestermusiker har hon även spelat i kyrkkonserter, främst i Skåne, och medverkat på flera produktioner av mer elektroakustiskt slag, såsom vinylskivan “At Synge Verden Ind I En Ny Og Mangefoldet Tid” av Anders Lauge Meldgaard 2018.

25/7 Trio di legno ”Vid sina sinnens fulla bruk”
Trio di Legno är en etablerad kammarmusiktrio  bestående av två träblåsare och en pianist. ”Trio di Legno” eller ”Trio i Trä” är ett namn som syftar på ett träblåsbaserat program med piano. Vi har en bred och underhållande repertoar med instrumentkombinationer som inte hör till de vanligaste. Vi har i år ett helt nytt program!

Lovisa Stenberg – tvärflöjt, kyrkomusiker i Bjärred men även
verksam som flöjtist på Norrlandsoperan och i Lupuskvintetten

Fredrik Stenberg – saxofon/klarinett/flöjt
Bördig från Norrahammar, är ofta anlitad som musiker och konstnärlig
ledare för Visby storband vid Gotlandsmusiken. Han arbetar regelbundet i
orkestern på Malmö Opera och säsongen 24/25 kommer han att spela i produktionen Joyride

Jonatan Sersam-piano
Prisbelönt Tonsättare och pianist, bosatt i Malmö
Även en mycket skicklig improvisatör

1/8 MB3

Martin Berggren Trio

Martin Berggren Trio spelar personlig jazz med stark skandinavisk touch. Kompositionerna är som berättelser där alla känslor får plats. Martins pianospel är lyriskt och lekfullt, och gruppens lyhörda samspel hamnar alltid i musikens fokus.

Martin Berggren är jazzpianisten som också är en driven arrangör, kompositör och pedagog som bl a undervisar på Musikhögskolan i Malmö. Han har bland annat varit i Bjärred och spelat med Berga Gospel ett flertal tillfällen. Han har under ett antal år bott i Kina och genomfört en mängd tvärkonstnärliga, internationella projekt med musiker från stora delar av världen. Nu är han bosatt i Lund och verkar som pianist, pedagog samt dirigent och arrangör flitigt anlitad av bl a Jan Lundgren (som han studerade för vid Musikhögskolan i Malmö) för skivan ”The Ystad Concert - A Tribute to Jan Johansson” samt flera samarbetsprojekt med bl a Musica Vitae, Göteborg Wind Orchestra samt Ratinger Kammerchor. Martin har bl a spelat med Nils Landgren, Viktoria Tolstoy, Sinne Eeg, Jan Allan, Peter Asplund och Magnus Lindgren.

David Andersson från Tranemo, utbildad på Musikhögskolan i Malmö. David har varit frilansande musiker i många år och spelat med Nils Landgren, Jan Lundgren Trio, Jan Allan, Lars Jansson, Lina Nyberg, Vivian Buczek, Bo Sundström och Jonas Holgersson Trio för att nämna några.

Andreas Baw är frilansmusiker med Malmö som bas och främsta arbetsplats. Aktiv i ett flertal grupper och sammanhang, bland annat Karolina Almgren - Färdas, Hellskotta och Autonomous. Han har som frilansande musiker bland annat spelat med Nils Landgren, Paul Rey, Jacob Karlzon, Jason Diakité, Victoria Tolstoy, Andreas Hourdakis, m fl.