Svenska Kyrkans Unga Bjärred händelser

En första resa avslutad

Den 24 marsreste ungdomar från Bjärreds församling till Prag. En resa med fokus på medmänsklighet och gemenskap. Bjärreds församling har många ideella krafter och deltagare i olika verksamheter. När det gäller ungdomarna i Bjärreds församling har vi konfirmander, unga ledare och ungdomarna i Svenska Kyrkans Unga. Här fokuserar vi på de som konfirmerats och som önskar fördjupning. Hur tar vi hand om varandra? Hur tar vi hand om Guds skapelser, vår planet och människan? Därför åkte vi till Prag för att diskutera detta.

Efter en flygresa och ankomst till Hotellet Don Giovanni kom de första intrycken. Lidl var bekant, men resten var annorlunda. Istället för Skånetrafikens app använde vi PID Lítačka-appen. Den var lik men med fler alternativ: nya spårvagnar, gamla spårvagnar, regionsbussar, stadsbussar och tunnelbanor. Och namnen på alla stationer var nya för oss och på ett främmande språk.

Resan innebar att vi diskuterade mycket av det vi såg runt omkring oss och varför det såg ut så. Tjeckien är ett land som under de senaste 200 åren genomgått flera krig, revolter och reformer. Från att ha varit ett land styrt av nazismen till ett land som styrdes av kommunismen. Idag är det ett land med stark känsla för demokrati och medlem i EU.

Vi inledde vår första dag med att besöka en närliggande restaurang för att diskutera dagarnas äventyr. Vi skulle besöka Terezinstadt, ett av nazisternas koncentrationsläger som inledningsvis fungerade som uppvisningsläger och propaganda för att lura hjälporganisationer och omvärlden. Vi fick en liten inblick i hur dagarna kunde se ut i ghettot och i koncentrationslägret, hur levnadsförhållandena var och hur nazisterna behandlade dem de ansåg hade mindre existensvärde än de själva.

En tung dag med många intryck som avslutades med diskussioner på kvällen, där vi lyfte vår uppgift som kristna att värna om alla liv.

Följande dag inleddes i samma tema. Vi besökte den judiska begravningsplatsen i centrala Prag. En plats som under flera hundra år var reserverad endast för judar och där de var tvungna att hålla sig till. Där fick de födas, leva och begravas. När begravningsytan tog slut påbörjades ett nytt lager. Idag finns det upp till 20 lager och man beräknar att det begravts över 80 000 individer på en hektar.

En folkgrupp som samhället varit rädd för i stället för att omfamna och göra till en värdefull del av sitt samhälle. Tjeckien, liksom resten av världen, har sedan andra världskriget lärt sig hur man ska respektera och värdesätta liv bättre, att inte ge in i fördomar och fördöma baserat på ras eller religion. Alla har en plats och ingen mår bra av att förtrycka sin nästa.

Resan fortsatte med sightseeing genom Prags gator. Efter lite shopping och mer förberedande inför tågresan så var det dags att åka hemåt med Snälltåget.

Vi åkte iväg med tio ungdomar, spända över att få resa tillsammans, uppleva Prags kulturhistoria och fördjupa oss i andra världskrigets mörker. Vi kom hem med ungdomar som var mer insiktsfulla om sina uppgifter som kristna och medmänniskor, redo att ta sig an sin framtid. I en värld där mörkret existerar behöver alla ställa frågorna: Vad kan vi göra för framtida generationer? Vilket arv lämnar vi efter oss för att våra barn inte ska glömma vad som leder till mörker? Hur kan vi bekämpa mörkret och förverkliga Guds rike på jorden?

Det står i Lukasevangeliet 17:21: "Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er."

Vi måste helt enkelt öppna våra hjärtan och släppa in andra.

Bobby Wester, Församlingspedagog