Från spelmansmässan i björklinge kyrka

Gudstjänst

Gudstjänster firas varje söndag i våra församlingar, och ofta andra dagar också.

Digitala gudstjänster och konserter

Om du inte har möjlighet att besöka en gudstjänst eller en konsert kan du delta digitalt. Sök i Svenska kyrkans gemensamma kalender efter något som passar dig – någonstans i landet.

Kyrkans tro och närvaro

I gudstjänsten får vi hjälp att tolka våra liv och möta Gud. Men gudstjänsten är också ett tecken och vittnesbörd om kyrkan tro och närvaro i samhället.

Gudstjänst är något vi gör tillsammans!

Det är fler än prästen, musikern, kyrkvärden och vaktmästaren som gör gudstjänsten. Den gör vi tillsammans. Den blir till i mötet med oss själva, varandra och Gud. Kom och var med!

Mässa/gudstjänst

Vi firar i Björklinge kyrka alla söndagar kl. 11.00 med något undantag (se kalendariet). Varannan söndag firar vi, med undantag för de stora helgerna och vid något annat tillfälle, gudstjänst/mässa i Skuttunge eller Viksta kyrka kl. 16.00. Under sommaren har vi musikgudstjänst kl. 18.00 istället för gudstjänst/mässa kl. 16.00.

En gudstjänst är alltid öppen för alla.

En uppländsk spelmansmässa

Varje år firar vi i Björklinge kyrka den egenkomponerade "En uppländsk spelmansmässa" med texter av Per Harling och musik av Magnus Kilvén. Då deltar alla församlingarnas körer och spelmän och dansare från bygden.

Vikstadagen

Viksta kyrka har i slutet på juli varje år en gudstjänst med medverkande spelmän.