Lapidarium på Björklinge kyrkogård

Gravhällar

Gravsättning i Björklinge kyrka

Under 1600-talets andra hälft var gravsättning inne i Björklinge kyrka ganska vanligt. Bönder på de stora gårdarna kring Björklinge blev ibland begravda i kyrkan. Gravarna blev markerade med gravhällar och dessa har sannolikt legat i kyrkans mittgång.

Gravhällarna flyttades ut från kyrkorummet

Åren 1917-18 genomfördes en stor restaurering av Björklinge kyrka, och i samband med den flyttades gravhällarna ut från kyrkorummet och placerades ute på kyrkogården, mellan kyrkans östra gavel och gjutjärnsstaketet mot genomfartsvägen. Hällarna placerades liggande, vilket medförde att de med tiden sjönk ned i grästorven, blev övervuxna i kanterna och att vatten stannade kvar på hällarnas yta, vilket förorsakade påväxt och skador på stenmaterialet.

För framtiden

För att bevara gravhällarna för framtiden skapade Björklinge Skuttunge Viksta pastorat 2020 detta lapidarium på kyrkans norra sida, där gravhällarna rests upp och placerats under ett skyddande tak.

Inskriptioner studerades och tolkades

Björklinge släktforskarförening genomförde 1992 en studiecirkel då gravhällarnas inskriptioner studerades och tolkades, samt beskrevs av Gun Wallström i en artikel i Björklinge förr och nu 1993. Under 2022 har inskriptionerna granskats av antikvarie Agnetha Pettersson vid Upplandsmuseet och det är dessa källor som ligger till grund för tolkningen av texterna på gravhällarna i lapidariet.

Liggande gravhäll i fragment bredvid lapidarium intill norra kyrkväggen.

Inskription: HÄR LIGGER I ROO NU … OCH DÖDEN ÅHR … Enligt artikeln i Björklinge förr och nu från 1993 ska denna inskription lyda som följer: HÄR LIGGER I ROO NU HOS GUD SAL MATS ERSON I SKOMARBO MED SIN KÄRE HUSTRO MARIA PÄRSDOTTER SOM BLEF DÖD ÅR 1696 (Nusvensk tolkning: Här ligger i ro nu hos Gud salig Mats Erson i Skommarbo med sin kära hustru Maria Pärsdotter som blev död år 1696). Dock verkar den tolkningen inte stämma överens med de textfragment som finns kvar idag. Foto: Hanna Carlström