Lyssna

Första söndagen i advent, 29 nov 2015

"Vi räcker våra händer"

Predikan på första advent, 29/11 2015, "Vi räcker våra händer"

Festmässa i Everlövs kyrka.  

Predikan hållen av kyrkoherde Eva Katsler.

Ja, så lyder det heliga evangeliet idag. Vad är då evangeliet i denna text och denna dag? Vad är evangelium?  

Det grekiska ordet för evangelium betyder glatt budskap. Det handlar om ett budskap som lyfter av bördor och som befriar, ett budskap som kan tala både i glädje och sorg.  

Idag läser vi om hur Jesus rider in i Jerusalem. Han väljer att rida på en åsna, som var arbetsdjuret. Inte hästen, som användes i krig och av maktens män. Nej, ett åsnesto och hennes föl, väljer Jesus. Han vill komma i enkelhet och komma nära varje människa. Vi får veta att många människor är samlade och att de breder ut sina mantlar och lägger kvistar på vägen, likt den röda mattan, som läggs ut vid en särskild entré. Och folket som är där ropar: Hosianna Davids son! Hosiannaropet innefattar både rop på hjälp och hurrarop. Ordet innefattar förtröstan i både glädje och sorg. Glädjen handlar om att Jesus kommer och är den som kan hjälpa.  

Det är evangelium: att han kommer i enkelhet till människorna, att han vill vara nära varje människa och att det finns en hjälp och räddning i den närvaron. Den närvaron säger att varje människa är värdefull och älskad för den hon är. Evangeliet säger att vi får vara dem vi är, de personer vi innerst inne är.  

I dag har vi gett denna gudstjänst temat ”Vi räcker våra händer”. Det är en rubrik som står i samklang med evangeliet. Jesus rider in och räcker sina händer. Vi kan räcka våra händer till hälsning och för att hjälpa att bära och avlasta. Konkret kan vi hjälpas åt att bära det som är tungt, den som har kraft kan bära åt den som är svag. Vi kan också räcka våra händer bildlikt i samtal och ögonkasts delande.  I ord och närvaro kan vi dela med varandra. Så delar och bär vi i både glädje och sorg.  

Idag firar vi Festmässa för det är första advent och vi inleder ett nytt kyrkoår. Det är en festdag med sång och glada budskap och med det första adventsljuset tänt. Vi kan idag också fira att vi har en uppdaterad församlingsinstruktion att följa. Det är inte instruktionen i sig vi firar, men arbetet som lett fram till den och innebörden av det vi formulerat.  

Där uttrycker vi att vi vill dela livet med varandra och andra människor, dela erfarenheter av både glädje och sorg och grå vardag, dela tro och tvivel, förhoppningar och framtidstro, misslyckanden och missmod. Vi har formulerat att vi vill ge och ta emot. Ingen av oss vet bäst eller känner den rätta vägen ensamma, men tillsammans.  

Programförklaringen till instruktionen finns i våra kyrkor och Kyrkans Hus som ni kan ta och där var och en av er kan läsa och komma med tankar och synpunkter.  

Evangeliet är formulerat på olika sätt och måste tolkas i varje tid och situation. I programförklaringen är det bland annat formulerat att gudstjänsten finns i centrum och bär församlingen. I gudstjänsten får vi lämna det som tynger och hämta ny kraft. Vi får nya perspektiv i helgdagarnas olika teman och vi får påminna oss om att varje människa är skapad av Gud och att vi hör samman. I förbönen ber vi för det som händer i välden och oss själva.  

När livet är gott och som ett uttryck säger: ”rullar på” så kanske vi inte tänker på att stanna upp och reflektera, men när sjukdom, trasighet eller ondska drabbar, så stannar livet i en mening. När terrorattentaten i Paris hade varit blev det tydligt vad det betyder att gudstjänster firas i våra kyrkor. I gudstjänsten kan vi mötas och dela erfarenheter, få ord, perspektiv och tolkningar på det vi känner och tänker, på vad som händer och sker och vi får lämna det vi inte själva orkar bära och dela både hopp och förtvivlan med andra och med Gud.  

Gudstjänsten är en mötesplats för alla som vill och en mötesplats som också bär dem som inte är där. Att gudstjänsten bär och samlar blev tydligt i vårt land, hos oss här och i den långa ringlande kön till Notre Dame. När vi firar gudstjänst gör vi något för andra, vi är med och bär.  

Vi räcker våra händer för att ge varandra livsmod och för att påminna oss om att vi hör samman.  

I nattvarden får vi räcka fram vår hand och ta emot Kristus själv i form av bröd och vin. Det är en handling som knyter oss samman med hela den världsvida kyrkan. Ständigt firas denna måltid och människor möts och delar. Alla lever vi av ett och samma bröd. Alla lever vi av Guds nåd, av livet som ges oss alldeles gratis.  

I diakoni och medmänsklighet får vi räcka fram vår hand och också där möter Kristus själv, för han har lagt sin bild i var och en av oss, i varje människa.  

Utan gudstjänst ingen diakoni och utan diakoni ingen gudstjänst. Våra räckta händer förenar till helhet. Bön och handling hör ihop. Med Guds hjälp kan vi lyssna till varandras berättelser, också de svåra, som vi inte orkar bära själva utan Guds närvaro och kraft.  

Vi räcker ständigt våra händer för att ge och ta emot. Händer har räckts i körverksamhet för att ta emot och hålla notblad och för att uppmuntra och låta sången flöda. Händer har räckts för att blanda samman ingredienser till pepparkakor och vetelängder så att vi kan fika tillsammans efter vår mässa. Gudstjänsten och den sociala samvaron hör ihop.  

Händer har burit och dukat både altarbord och fikabord för att vi ska kunna samlas till gudstjänst och samvaro och sedan sändas ut i den vardag vi befinner oss i för att fortsätta att räcka våra händer i Guds tjänst. Amen.  

Låt oss be:  

Gud, det finns mycket jag önskar,
så mycket jag behöver.
Jag hoppas och längtar.
Inför detta nya kyrkoår ber jag
att du gör mig mottaglig för din nåd, fest och vardag.
Öppen för din nåd som inbjuder till vila
och eftertanke mitt i livets rörlighet.
Ge mig din frid och fred,
så jag orkar vara där du vill att jag ska vara,
så jag kan sjunga Hosianna – hjälp och hurra!  

Amen.

Bönen ”Önskan” av Kerstin Hesslefors Persson
(Ur Kyrkoårets gudstjänster 2015-2016. En inspirationsbok, 1 sö i advent, s 8)                                                                                                                           

Dagens bön   

Nådens Gud,
du som kommer till oss i Jesus Kristus,
vapenlös men starkare än världens makter,
hjälp oss att under detta nya kyrkoår ta emot dig i våra liv och i vår församling.
Låt ditt Ord och dina sakrament ge oss ny kraft och glädje.
I Jesu namn.

Amen

.

Sakarja
kapitel 9, verser 9-10 

Sions konung

Ropa ut din glädje, dotter Sion, jubla, dotter Jerusalem! Se, din konung kommer till dig. Rättfärdig är han, seger är honom given. I ringhet kommer han, ridande på en åsna,på en ung åsnehingst. Jag skall förinta alla stridsvagnar i Efraim,alla hästar i Jerusalem. Krigets vapen skall förintas. Han skall förkunna fred för folken, och hans välde skall nå från hav till hav, från floden till världens ände.

Matteus evangelium
kapitel 21, verser 1-9

Intåget i Jerusalem

När de närmade sig Jerusalem och kom till Betfage vid Olivberget skickade Jesus i väg två lärjungar och sade till dem: ”Gå bort till byn där framme, så hittar ni genast ett åsnesto som står bundet med ett föl bredvid sig. Ta dem och led hit dem. Om någon säger något skall ni svara: Herren behöver dem, men han skall strax skicka tillbaka dem.” Detta hände för att det som sagts genom profeten skulle uppfyllas: Säg till dotter Sion: Se, din konung kommer till dig, ödmjuk och ridande på en åsna och på ett föl, ett lastdjurs föl. Lärjungarna gick bort och gjorde så som Jesus hade sagt åt dem. De hämtade åsnan och fölet och lade sina mantlar på dem, och han satt upp. Många i folkmassan bredde ut sina mantlar på vägen, andra skar kvistar från träden och strödde dem på vägen. Och folket, både de som gick före och de som följde efter, ropade: ”Hosianna Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden!”  

Psalmer

109, Det susar genom livets strid

Det susar genom livets strid en fläkt av himmelrikets frid, 
en klang av harpotoner.
En aning fyller varje bröst,
och stilla ljuder Andens röst
i jordens alla zoner: O mänsklighet, ställ dörrn på glänt -
det är advent, det är advent.

Han kommer hit, en Mänskoson,
ur Faderns rike fjärran från
och gästa vill vår boning.
Han kommer ned till jordens grus
med himlens kärlek, nåd och ljus
och bjuder oss försoning.
Ett sken är nu i öster tänt -
det är advent, det är advent!

Han kommer med ett sällsamt bud
från kärlekens och nådens Gud
att bringa till de sina.
Så öppna hjärtats tempelhus
och låt hans rika, fulla ljus
därinne klart få skina.
Då blir Guds under sett och känt -
det är advent, det är advent!

Vi sjöng även följande psalmer

103:1-3, Bereden väg för Herran

697:6, Lovsången (Gloria och Laudamus)

104:1-4, Gläd dig, du Kristi brud

423:1-2 o 5, Kom Jesus, kom Immanuel

698:1, Helig (Sanctus)

699.1 O Guds Lamm

108:1-2 o 5.