Två personer sitter i varsin grop i en snödriva ute i skogen och solar sig.  Intill står en skoter parkerad.

Nyhet / Publicerad 11 april 2023

Det finns alltid plats för dig och din längtan i kyrkan

I det senaste numret av Kyrkfönstret presenterades jag som Bodens nya kyrkoherde. Så hur går det? Tack för att ni undrar - jo, det går bra. Det har varit full fart sedan jag klev på som kyrkoherde, men det har också varit en av de roligaste perioderna i mitt liv.

Det är mycket att sätta sig in i, men det betyder att jag lär mig något nytt varenda dag. Jag har dessutom mycket duktiga medarbetare och det hjälper att vi har så roligt tillsammans.

När en ny chef tillträder blir det alltid någon form av förändring, och jag är inget undantag. Det kan så klart störa ordningen men jag tror att det är viktigt att jag direkt tar ut en tydlig riktning. Lite förvirrande nu förmodligen, men tydligt i förlängningen. Detsamma gäller vilka fokusområden som vi ska jobba med. Det går inte att jobba lika intensivt med allt samtidigt, och det är mitt jobb att prioritera.

Finns det orosmoln? Ja, så klart finns det saker som vi inte har förutsättningar att enkelt ordna upp. Ett sådant område är att det är svårt att rekrytera utbildad personal med rätt kompetens inom de kyrkliga profilyrkena: präster, diakoner, församlingspedagoger och musiker. Men brist på utbildad arbetskraft är jag ju inte direkt ensam om att eftersöka som arbetsgivare.
Jag är ändå helt säker på att Svenska kyrkan Boden, genom sitt utmärkta arbete, fostrat åtskilliga kyrkliga medarbetare genom åren. Ibland känns det som det finns bodensare i var och varannan församling, och det är jag så oerhört stolt över. Alla har alltså inte stannat kvar i sin hembygd, men verkar nu på andra platser i vårt avlånga land.

Och eftersom man ska fortsätta göra det man är bra på så undrar jag förstås hur många i Boden som bär på någon sorts längtan efter att arbeta i kyrkan? Jag tror att det finns flera där ute som vill men inte har vågat fråga ännu. Kanske funderar just du eller någon du känner om det finns plats för dig? Våga fråga, våga vara nyfiken på hur du kan förmedla din tro och ditt hopp till andra. Måste man då vara helt på det klara med hur världen, livet med Jesus och evigheten är funtad för att jobba i kyrkan? Jo, du behöver dela Svenska kyrkans tro och lära, och om du dessutom är bekväm med att tillsammans med andra undersöka vad din tro betyder för dig så blir det även lättare att jobba i Svenska kyrkans församlingsverksamhet. Allt börjar egentligen med vanan att fira gudstjänst, så kom gärna på de gudstjänster vi har här i Boden för att prata vidare med mig eller mina medarbetare om du vill veta mer!

Vårvintern i Boden är fantastisk, och när ni nu sitter i snödrivan och tar detta nästan för givet, be då en bön för dem som inte har möjlighet att komma ut i naturen och det fina vädret. Jag orkar sällan ta mig långt, jag är ganska lat av naturen och har inget större skoter- eller skidintresse, men invid grannens häbbre med utsikt mot Hedavan, där finner du mig. Halvsovandes i solen.
Vi gör upp en liten eld och äter ute. Min äldsta hund är över 12 år, men han har alltid haft ett märkligt beteende. Om korven är rå äter han den inte, men om vi grillar den och sedan kyler av den i snön då är han hur glupsk som helst. Det gäller att veta vad man vill och vara livsnjutare. Min yngre hund är inte så nogräknad, korv som korv.

Till alla bodensare, livsnjutare och soldyrkare. Jag önskar er alla en välsignad vår och skickar med vers 1 och 2 av psalm 176. Om ditt hjärta flödar över av tacksamhet så stäm in i sången, om det inte gör det så sjung med ändå: ”Din klara sol går åter opp, jag tackar dig, min Gud. Med kraft och mod och nyfött hopp jag höjer glädjens ljud.”

/Luisa Landewall, din kyrkoherde i Boden

Kyrkfönstret Jul 2022

Foto: Joakim Nordlund

Verksamhet för alla åldrar

Svenska kyrkan i Boden har ett rikt utbud av verksamhet för människor i alla åldrar.

Ideellt arbete

Du vet väl att du kan engagera dig i Svenska kyrkan? Du kan hjälpa till regelbundet om du vill, eller vid ett enskilt tillfälle. Du gör det du vill, orkar och kan. Du behövs här!