Någons knäppta händer vilar på ett bord.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Fastan

Läs Mats tankar inför fastetiden.

En Semla är ju aldrig fel och tiden är inne för det nu. Eller var i alla fall. Fettisdagen avslutar festandet för den som vill gå in i fastan med glädje och förväntan. Visst kan det kännas konstigt med fasta men faktum är att många praktiserar detta och dessutom verkar det vara bra för kroppen. Alltifrån en längre fasta där man avstår från mat till kortare fastor under en del av dygnets timmar. Eftersom våra kroppar fungerar olika kan det vara bra att göra detta individuellt men pröva gärna för att upptäcka hur det hjälper kroppen och själen att vila. När vi talar om kyrkans fastetid får vi ytterligare perspektiv att lägga till och det viktigaste är nog att vi gör det tillsammans som en kropp, dvs i Kristi kropp.

Vi ges möjlighet att fördjupa oss i de olika händelserna i Jesu liv genom kyrkoåret. Detta år är inte tänkt som en sluten cirkel, utan kan hellre liknas vid en spiral som vill hjälpa oss att fördjupa vårt andliga liv år efter år. Kyrkans största högtid är påsken. Sedan mycket tidigt har kyrkan praktiserat en fyrtio dagar lång fasteperiod inför firandet av Kristi död och uppståndelse. Fyrtio år vandrade folket i öknen, och fyrtio dagar fastade Jesus efter dopet i Jordan. Fastan inleds med askonsdagen, som markeras med askpåläggandet i askonsdagens mässa, och varar fram till påsknatten. (Söndagen är Herrens dag och ingen fastedag.)

Fastan kan tyckas ha en något undanskymd plats i Nya testamentet, men är något som Jesus tar för självklart (Matt 9:14-15) och han undervisar om det i bl.a. bergs-predikan (Matt 6:16-18). Fastetiden är en tid för särskild rannsakan och bikt, att prioritera om, leva enklare, söka Gud och göra gott för andra. Be och fundera över vad just du skulle vilja avstå för att göra rum för Gud och din nästa. Traditionellt avstår man från t.ex. kött, men det kan även handla om andra saker (i vår tid exempelvis media, datorn, TV). Tala gärna med en präst eller någon erfaren kristen om du vill ha inspiration och vägledning. Under fastetiden kommer fler inlägg om fastan på hemsidan och en Bibelläsningsplan för den som önskar.

Mats Enander, präst i Bokenäsets församling