En staty av Jungfru Maria.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Fastan

- Passionstiden.

Fastan bryts av när vi firar Jungfru Marie Bebådelsedag. En viktig dag som talar om Guds mäktiga verk när han låter Maria få veta att hon ska föda Jesus i världen. Detta att Jesus är både Gud och människa, inkarnationen, är helt avgörande för att vi ska förstå Gud och kunna få gemenskap med Gud. Hans övernaturliga födelse betyder att Jesus är Gud, som vi då kan lära känna och samtidigt en vanlig människa som har känslor och förstår som vi.
Marias roll är viktig för hur vi ska förstå hur Gud handlar. Genom människans ja blir Gud känd. Jesus föds inom oss och uttrycks genom orden till lärjungen Nikodemus, du måste bli född på nytt.

Kanske är det pånyttfödelse som behövs för att kunna ta till sig passionstiden fullt ut. Om du sett filmen Passion of the Christ eller varit i Uddevalla och sett Passionsspelen vet du hur stark och gripande berättelsen om Jesu lidande är. När Jesus frivilligt lider och dör för din o min skull står tiden stilla för den som verkligen vill ta till sig detta. Gud gör detta frivilligt för mig. Tänk dig att Kung Carl Gustav skulle ta emot 100 flyktingar i sitt slott och bli slagen och hånad för att han stod upp för vargarna eller nåt. Det är inte hans uppdrag men tänk om.
När Jesus offrar sig för oss gör han det för att han älskar oss. Som det står i Johannesevangeliet 3:16 ”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv”
Jesus är passionerad. Han vill lära känna dig o mig när vi behöver kärlek, mening, förlåtelse och nytt liv. Om vi tar till oss detta och bjuder in Jesus i våra liv kommer vi se fram emot Påsken med helt andra ögon. Allt som Gud gör, det gör han för att han älskar oss. Han är passionerad i oss.

Mats Enander, präst i Bokenäsets församling