Glad Påsk!

En vandring på kyrkogården när solen värmer i april känns verkligen skön. Annat kan det vara i novembermörkret med piskande regn. Båda dagarna talar om något viktigt i detta med Påskens betydelse. Dels död och lidande men samtidigt liv o värme. Så närvarande i våra liv fast oftast vid olika skeden. Ändå vill jag omfamna dem båda för att ta till mig något mer av det Jesus gjort för dig o mig.

Långfredagen är ju också the Good Friday i stora delar av vår värld. Den dag när Jesus dör piskar visserligen regnet och himlen förmörkas. Det verkar som om allt hopp är ute. Ändå vet vi att Jesus förvarnat sina lärjungar på att detta måste hända och att han på tredje dagen skall uppstå från de döda. Korset som vi så gärna hänger som smycke runt halsen är inte en dödssymbol utan en segersymbol över död och lidande. Var hälsad kors mitt enda hopp, som på Strindbergs grav.

Ja korset tar tag i oss och om Jesus endast dött hade det sett väldigt mörkt ut för oss. Nu firar vi inte bara Långfredag utan också Påsk o Annandag Påsk där vi får möta Jesus som den uppståndne Herren. ”Han är inte där, han har uppstått” får kvinnorna höra när de kommer med kryddor till graven. Förvåningen är stor o det kan kännas omöjligt för oss att tro på. Så svårt att man ger upp. Det är för mycket för mig tänker jag.

Påsk handlar om just detta att Gud bryter in i vår värld för att ge liv och evigt liv. En omöjlig ekvation kan vi tycka men vittnena talar sitt tydliga språk. Alla fyra evangelisterna beskriver den överraskande nyheten vid graven som lärjungarna hört om av Jesus men ändå inte kunnat ta in. Nu får de bevis för detta och allt förändras. Livet blir inte detsamma utan mötet med den uppståndne Jesus ger hopp, och trygghet för all framtid.

I Påsk får vi förutom att äta god mat och glädja oss åt naturens förvandling också ta emot den frid som Jesus ger åt sina lärjungar. Det står att lärjungarna blev glada när de såg Herren.
Låt oss säga glad påsk till varandra och låt oss tro på Jesus som vänt mörker till ljus, död till liv och lever i evighet.

Mats Enander, präst i Bokenäsets församling