Glad sommar!

- Om vikten av att vila.

GLAD SOMMAR!
Ja, man måste väl säga det trots massivt regnande, Natoprocessen, Koranbränningar och krig i vår närhet. För egen del är regnandet välkommet och att få tid för bokläsande och umgänge med andra utan stress är skönt. Semestern, som ju nästan är något heligt för oss svenskar, kan kännas lite naggad i kanten och jag tror vi mår bra av att inte ha för höga förväntningar. Faktiskt finns det råd för hur man ska förbereda sig för semestern och trappa upp inför kommande arbetsår. På så vis blir det inte mycket kvar och dessutom är det många som inte har semester eller har det hela tiden. Ja, bäst att inte ha för mycket semester kanske?
Däremot behöver vi vila och vi behöver ett tempo som är anpassat för människan. Just därför gav Gud oss vilodagen. För juden är det sabbaten, vår lördag. Allt stannar och en del går inte ens utanför huset. För oss är det söndagen, som väl för många blivit den stora fixardagen inför jobbveckan.
Ingen moralpolis här utan bara omsorg om hur vi ska orka med att leva våra liv och få tid att njuta av det som Gud gett oss. Gud vilade på 7 dagen och såg att allt han skapat var gott. Ja, det är gott det som Gud skapat och därför ämnat för oss att njuta av.
För oss kristna har söndagen ytterligare en viktig dimension. Jesus uppstod och vi firar att han besegrat döden. Så skönt att få landa i detta med alla orosmoment nära och fjärran. Vad som än händer finns det bästa kvar när vi låter Jesus få omsluta oss. Enligt Paulus i Filipperbrevet har vi vårt medborgarskap i himlen redan nu genom dopet och tron. Inte bara sen utan NU!
Vilken styrka och glädje när allt förändras från dag till dag och vetskapen om var man har sin tillhörighet är ytterst osäkert. Vi får varje dag ta emot alltmer av det liv Jesus ger för oss och veta att han alltid är med oss i detta nya liv.
Kanske säger du att han döljer sig och verkar osynlig. Kanske har du svårt att tro? Så kan det vara och är för oss alla från o till men hans löfte står fast och när vi möts tillsammans i kyrka och församling får vi ge varandra styrka och påminna varandra om det liv vi har i Jesus Kristus. När en lider kan en annan uppmuntra, precis som i allt annat.

Vill du veta mer om det kristna livet eller längtar du efter ett annat tempo och en djupare mening så känn dig välkommen till Alphakursen som startar 7 september med en pröva på gång. Tillsammans utforskar vi kristen tro och har det allmänt trevligt.
Läs mer på annan plats här på hemsidan.

Nu får jag önska dig en god sommar med mycket sol efter regnet. Hoppas vi ses till hösten på Alpha eller i något annat sammanhang.

Mats Enander, präst i Bokenäsets församling