En liten vit plastduva med utsträckta vingar står på något slags cylinder.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Pingst

- Hänförelsens tid!

Vad tänker du på när du hör ordet Pingst? För många är det kanske pingstkyrka och pingstvänner. Pingstliljan som väl redan slagit ut eller så är det helt enkelt en helg som förut hade en Annandag som helgdag. I vilket fall passar det bra med Pingst i försommartid då Pingst verkligen är något som har att göra med hängivenhet, blomstring och växande.
Pingsten är väl den av de tre stora högtiderna i kyrkan som är minst känd men ack så viktig. Jul och Påsk känner vi väl till men pingsten försvinner lätt i allt som har med trädgård, vårbruk och sjön att göra. Om vi ska återta Pingsten och dess ljuvliga budskap behöver vi känna till innehållet.

Pingst, pentecoste, är alltså 50 dagar efter Påsk. Jesus har stigit till himlen och lovat att ge sin Ande. Detta sker på Pingstdagen när lärjungarna är samlade i väntan på vad som nu skall ske.
Oväntat kommer en stormvind in i huset och rör om. Enligt Apostlagärningarna i Bibeln fördelade sig också tungor av eld och stannade över lärjungarna.
Fysiska fenomen visar sig alltså som tecken på att Gud handlar genom sin Helige Ande. Den Helige Ande som är en person och Gud kommer över lärjungarna för att levandegöra allt vad Gud har gett dem.
Ibland möter jag människor som säger att det är svårt att tro på Gud och ännu svårare med Jesus. Jag förstår och det är helt naturligt för vi behöver den Helige Ande som fyller oss. Vinden som blåser vart den vill hjälper oss förstå Andens närmande när den rör om oss utan att synas. Inte en iskall vind utan en ljum sommarvind som ger liv åt det Gud skapat. Elden talar om renande och värme.
Guds Ande hjälper oss att renas från allt som är skadligt och fylla på med värme när vi är frusna.
Faktiskt kan det vara så att man fylls av en stark värme när man blir fylld av den Helige Ande. Det som förut var torra och lite kyliga ord blir levande och värmande.
Lärjungarna fick kraft att göra det dom inte trodde var möjligt och framför allt blev de av med sin rädsla. Det var ju Gud själv som fyllde dem.
Låt också oss be ”Kom du helige Ande och fyll mig”.

För dig som längtar mer efter Andens liv kom gärna med på Pingstdagen i Bokenäs och Högås då vi får lära oss mer och ta emot mer. Vi får bli hänförda av Gud.

Mats Enander, präst i Bokenäsets församling