Välkommen till Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårdsförvaltningen Bollnäs pastorat ansvarar för begravningsverksamheten inom Bollnäs kommun.

Vill du beställa gravskötsel?
Har gravstenen ramlat?
Behöver din gravsten en enklare rengöring?
Vill du boka tid för urnnedsättning?
eller har du andra frågor som gäller gravar/kyrkogårdar, då är du varmt välkommen att kontakta oss.

Telefonnummer:   0278 - 279 75
Telefontid:             Helgfri vardag 8-14
E-post:                   kgf.bollnaspastorat@svenskakyrkan.se
Besöksadress:       Bollnäs Pastorsexpedition, Norra Kyrkvägen 8

Gravskötsel

Kontakta oss om ni önskar beställa plantering till vår, sommar eller höst/vinter.

Detta händer hos oss just nu!

Just nu är det begränsat att få tag på kyrkogårdspersonalen då de är på personalresa under v.17. Kontakta kanslipersonal på tel: 0278 - 279 75.

Vi kommer att plantera nya träd på några av kyrkogårdarna i Bollnäs

Vilket innebär att det kan bli lite stökigt vid någons grav. Träd är långlivade historiebärare och de har stor betydelse för den biologiska mångfalden, särskild om de är gamla, grova och ihåliga. På våra kyrkogårdar finns träd som planterades för flera hundra år sedan och många av dem kommer att finnas kvar långt efter att vi är borta. Därför är det viktigt för oss att ta hand om våra träd, men också att plantera nya för framtiden. Träd är även en länk mellan dem som kom före oss och dem som kommer efter. Passa på att titta lite närmare på träden nästa gång du besöker kyrkogården, kanske ser du på ett träd som stod på samma plats när någon släkting promenerade förbi för länge sedan.

Vi besiktar gravvårdar

Det åligger kyrkogårdsförvaltningen att besikta samtliga gravstenar för att säkerställa att dessa inte utför någon risk för besökare och personal. Det är Centrala Gravvårdskommittén som utformat det regelverk som gäller och som vi följer.