En bebis sitter i en kvinnas knä och skrattar.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Barn och familj

Vi har verksamheter och aktiviteter för hela familjen! Kontaktuppgifter finner du längst ned på denna sida.

Sommaruppehåll

Just nu har vi sommaruppehåll för våra barnverksamheter, men de startar upp igen v.35. Välkommen då och vi önskar er en trevlig sommar!

Öppen förskolan start v.35

Du som är förälder och har barn upp till 5 år är välkommen till kyrkans mötesplats för barn och föräldrar där vi umgås, leker, fikar, sjunger och lär känna varandra.

Öppen förskola 0- 5 år

Glad besökare på Öppna förskolan i Kyrkans hus

Kyrkans hus, Orminge c

Tisdagar kl 9-11 Sångstund kl 10
Torsdagar kl. 9- 11.
Fredagar kl. 9:30- 12. Syskonrytmik 10.00

Tollare, Tollare torg
Tisdagar kl. 9-11. Sångstund kl. 10
Torsdagar kl. 9-11. Sångstund kl. 10

Kontakt: anna.hallberg@svenskakyrkan.se070-230 27 27

Rytmik start v.35

Rytmik är musik, rörelse och glädje med kroppen som instrument. Vi sjunger, ramsar, spelar och dansar. För barn 0- 5 år tillsammans med vuxen.

Kyrkans hus, Orminge C
Torsdagar
Kl. 9.30 Rytmik 11 månader – 3 år
Kl. 10.30 för Rytmik  0-10 månader
Ingen anmälan krävs.

Fredagar
10.00, Syskonrytmik 0-5 år.
Rytmikpasset sker i samband med öppna förskolan.

Kontakt och frågor angående rytmik: maria.j.westerlund@svenskakyrkan.se

Torsdagshäng i Tollare start v.35

Torsdagar kl. 14:30-17:00
Tollare torg

Ett häng för föräldrar och barn efter förskola/skola, där vi fikar, leker, umgås och har en gemensam sångsamling kl 16.30

Kontakt: anna.hallberg@svenskakyrkan.se

Himmel & pannkaka

En gudstjänst för de minsta barnen med familjer med mycket sång, musik och rörelse. Avslutas med pannkakslunch.

Alla är varmt välkomna!

Kostnadsfritt.

Fredagar kl. 10.30
27/9, 25/10 och 29/11
Kyrkans hus, Orminge C

Kontakt: maria.holmberg@svenskakyrkan.se

56:an

”Afterschool” häng för dig som går i åk 5 & 6. Kom och häng med kompisar, fika, pyssla, spela spel, snacka om livet.

Tollare
Tisdagar
Kl 15-16:30. (Drop-in 14.30-15)

Anmäl dig via formuläret nedan

Kontakt: maria.holmberg@svenskakyrkan.se

7:an

Efter skolan häng för dig som går i åk 7. Kom och häng med kompisar, fika, pyssla, spela spel, snacka om livet. Vi avslutar med andakt och fika tillsammans.

Kyrkans hus, Orminge Centrum
Tisdagar start 3/9
Kl.15-16:30

För frågor eller mer information kontakta:

Maria Wrigdahl
maria.wrigdahl@svenskakyrkan.se
072-2012046

eller

Tanita Lilja
tanita.lilja@svenskakyrkan.se

Scouter start v.35

För dig som går i åk 1-6
Mittemot Boo prästgård, ovanför Sågsjön, hittar du Arbetsgården. Här håller kyrkans scouter till . Tillsammans lär vi oss om djur och natur, om ledarskap och gemenskap, om att växa som individ och stärka vår självkänsla. Vi lär oss att göra upp eld, laga mat utomhus och att göra knopar, d.v.s. verktyg för att kunna klara sig i naturen på egen hand. Anmälan.

Arbetsgården, mittemot Boo prästgård.
Onsdagar kl. 18-19.30
Kontakt: henrik.langels@svenskakyrkan.se

Anmäl ditt barn via anmälningsformuläret, se nedan.

Enastående föräldrar

När man är ensam vuxen i ett hushåll och alltid är den som ska laga mat, vika tvätt, hämta i skolan, få ekonomin att gå ihop och hålla koll på friluftsdagar, så är det tacksamt med lite andrum och det kan du hitta i verksamheter som:

Utflykt
Sommardagläger
Möjlighet att ansöka om presentkort ett par ggr/år

Är du enastående förälder eller barnfamilj med knappa marginaler och intresserad av Boo församlings verksamhet och möjligheter för dig och dina barn? Välkommen att höra av dig till Sophie Sköldeberg, diakon, för att finnas med på vår maillista, och få utskick inför tillfällen som dessa. Mail: sophie.skoldeberg@svenskakyrkan.se

Anmälan till scouter och 56:an

Barn använder appen kyrkan på iPad.

Kyrkan – en app för barn

Kyrkan är Svenska kyrkans app för barn i förskoleåldern. I den får du besöka en kyrka för att bland annat spela på orgeln, hälla vatten i dopfunten och måla ett kyrkfönster. I appen finns också korta filmer om dop, begravning, vigsel, jul och påsk.