Foto: Anna Rydberg

Biologisk mångfald

Borås kyrkogårdar arbetar ständigt för att främja den biologiska mångfalden. Mycket görs redan nu men ännu mer är på gång!

Vad är biologisk mångfald?

Det betyder att vi har ett landskap som består av olika naturtyper, olika djurarter och en stor genetisk variation inom arterna. Det handlar om växter, djur och svampar och om deras livsmiljö i det vilda men det handlar också om växterna vi odlar och djuren som finns inom jordbruket. Med en varierad och rik biologisk mångfald så ökar moståndskraften mot yttre hot som till exempel klimatförändringarna innebär med bland annat höjda medeltemperaturer och onormal nederbördsmängder.

Borås kyrkogårdars arbete med biologisk mångfald

Begravningsplatserna är inte bara ett grönt kulturarv utan det är också ett biologiskt kulturarv. Det finns till och med biotoper, en typ av omgivning där vissa växt- och djursamhällen hör hemma, som är unika för kyrkogårdsmiljön.

Att arbeta för att främja den biologiska mångfalden behöver inte betyda att allt blir oordnat, ostädat eller rörigt - huvudsaken är att det finns gott om variation i växt- och djurlivet. På så vis blir begravningsplatserna gröna oaser både för människor och djur.

Under vår och sommar avstår vi från att klippa gräset på kv. K på S:ta Birgittas griftegård. Genom att skapa ängsmark vill vi främja den biologiska mångfalden och gvi har redan nu sett goda exempel på detta då både mandelblom och prästkragar börjat blomma i det vilda. Vår tanke är därför att låta gräset växa på fler gravkvarter på våra begravningsplatser.

På kv. Mandelblomman på S:t Sigfrids griftegård har vi byggt ett faunastaket. Med hjälp av gammalt växtmaterial har vi gjortett staket där vi skapar en fin livsmiljö för både insekter och fåglar.

Vi försöker också vara aktiva och ansvarstagande när det gäller de växtval som görs. Till de allmänna ytorna på begravningsplatserna väljer vi gärna perenner och växter som gynnar insekter och fåglar, till exempel att växterna har bär som fåglarna kan äta eller att de innehåller mycket nektar och pollen som gynnar bin och humlor.

Två unga kvinnor i arbetskläder framför ett faunastaket

De gynnar biologisk mångfald på kyrkogården

S:t Sigfrids griftegård förefaller fridfull och stilla. Men här myllrar det av liv i det lilla. Michaela Svensson och Jessica Ringvall hjälper djur och småkryp att trivas bland gravarna.