En man och en kvinna med en detaljerad modell av en kyrka.

De har gjort Caroli kyrka i miniatyr

Caroli kyrka har fått en lekkyrka, en trogen kopia av den riktiga kyrkan, som ett dockskåp, full med figurer och detaljer. Helt och hållet ett ideellt arbete.

Det är paret Ola och Ann-Britt Magnusson som skapat den fantastiska lekkyrkan. Han har konstruerat själva byggnaden och hon har gjort figurerna. Kyrkan har till och med en kyrkklocka som går att ringa.

– Här finns allt som behövs för bröllop, dop och begravning, förklarar Ann-Britt. Konfirmander har jag tänkt komplettera med senare.

Man och kvinna med detaljerad modell av en kyrka.
Paret Ola och Ann-Britt Magnusson har skapat en fantastisk lekkyrka. Foto: David Ottvall

– Om jag vetat hur mycket jobb det skulle bli, hade jag nog inte gett mig på det, säger Ola. Det har tagit fruktansvärt många timmar. Men det har varit roligt också. Jag gillar utmaningar.

Ola har arbetat som snickare i många år, men aldrig gjort någon modell förut. Ann-Britt arbetar som fritidsledare i Caroli församling. Lekkyrkan är dock ett fritidsprojekt.

– Svårast att göra var nog kupolen på kyrktornet, säger Ola. Det blev lite pyssel. Att få till altarmålningarna var också pilligt.