Präst vid altare i kyrka under nattvard.
Foto: David Ottvall

Gudstjänst

Välkommen till gudstjänst! Gudstjänsterna är alltid öppna för alla.

Gudstjänster & andakter

Vad händer när och var. Om du letar efter andra aktiviteter så hittar du dem i den allmänna kalendern längst upp på sidan

Finska flaggan

Suomenkielinen toiminta

Ruotsin kirkossa puhutaan myöskin suomea. Kirkolliset toimitukset ja jumalanpalvelukset toimitetaan suomeksi. Olemme mukana elämän tähtihetkissä mutta myös arjen keskellä ja vaikeina aikoina. Olemme sinua varten.

Poddar om kristen tro

Troende, sökande eller tvivlande. Här hittar du ett urval poddar för dig som vill lära dig mer om kristen tro.

Kyrka på teckenspråk

I Skara stift bor och vistas det människor som använder teckenspråk som sitt första språk. Skara stift har därför en teckenspråkig verksamhet.

Boråsvy

Kyrkor och församlingshem

I Borås pastorat finns sju kyrkor. Här kan du läsa mer om dem.

Om kyrkan och hur vi firar gudstjänster

En kyrka full av besökare.

Olika former av gudstjänster

En gudstjänst är alltid offentlig och du som vill delta är välkommen, precis som den du är. Gudstjänsterna utformas på olika sätt och har olika namn.

Rader med psalmböcker staplade på varandra i en hylla.

Vad är vad i gudstjänsten

I gudstjänsten förekommer flera ord och moment som kan vara svåra att förstå. Nedan finns en lista som förklarar begreppen.

Illustration av kyrka

Vad är vad i kyrkan?

Har du koll på kyrkans olika delar och detaljer? Den här bilden visar den allra vanligaste typen av kyrkobyggnad i Sverige. En långhuskyrka med avrundat slut mot öster och torn i väster.  På den här sidan kan du lära dig mer om kyrkobyggnaden.