Höstarbeten

Under hösten är det mycket som ska göras på våra kyrkogårdar. Följande tider gäller under förutsättning att vädret så tillåter.

• Höstgrävning påbörjas vecka 39 då tas sommarblommorna bort från de gravplatser som Borås kyrkogårdar vårdar.
  • Höstplantering påbörjas vecka 41 på de gravplatser där beställning av höstljung och/eller lök är gjord.
  • Granris och vinterdekorationer läggs ut från och med vecka 42 på de gravplatser där beställning är gjord.

Vatten stängs av i vattenposterna under vecka 45.

Gravskötsel

En välskött begravningsplats skapar ro och ger tillfälle till eftertanke. Skötseln av en enskild gravplats, upplåten med gravrätt, bekostas inte av begravnings- eller kyrkoavgift utan det är gravrättsinnehavaren som ansvarar för att gravplatsen sköts.

När gör vi vad?

När sätts vattnet på och när planterar vi egentligen penséerna? I årshjulet visar vi vad som händer under året på begravningsplatserna.