Datortangentbord.

Information om personuppgiftsincident

Varför har det tagit två månader att informera drabbade om incidenten?

Utredningen efter cyberangreppet har tagit tid. Vi behövde ta reda på vad som hänt i många it-system som finns hos en mängd olika delar av kyrkan. I december informerade vi anställda vars personuppgifter kan ha hamnat i orätta händer. Nu informerar vi allmänheten då vår stora informationskanal Svenska kyrkans webbplats är igång igen.

Vad innebär det att angriparen ”kan” ha fått åtkomst till personuppgifter?

Utredningen efter angreppet visar vilka it-system som angriparen har varit inne i och försökt hämta information. Kyrkan informerar om vad det är möjligt att angriparen har fått tag på – även om vi inte säkert vet att hen har det.

Vad kan angriparen göra med personuppgifterna?

Om man har uppgifter om någon annan kan det vara lättare att låtsas vara den personen och försöka göra bedrägerier av olika slag. Om det dessutom finns information som är väldigt känslig för den enskilde kan angriparen försöka sig på utpressning.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Dataskyddsombud för Svenska kyrkan i Borås finns hos konsultfirman Xeeda.
Kontakt: dso@xeeda.se