Man med rosa förkläde.

Jag gillar att hjälpa mina medmänniskor

Möt Said Roosta som är ideellt engagerad i Kyrkornas matbutik på Hässleholmen.

Said har varit engagerad här sedan matbutiken startade 2019. I matbutiken, som finns både på Norrby och Hässleholmen, räddas varor från att slängas. De har kort utgångsdatum eller så har förpackningen gått sönder. I Kyrkornas matbutik säljs de vidare till dem som har behov av att handla billigt och vill minska matsvinnet.

Som ideell packar Said upp varor, står i kassan, städar och ställer i ordning i lokalerna och finns tillhands när kunderna har frågor.
- Jag gillar att hjälpa mina medmänniskor, det gör mig glad, säger Said. Det är mycket bättre än att sitta hemma och glo på TV.

Said, som talar persiska, arabiska, turkiska och svenska, har en viktig uppgift att kommunicera med kunderna. Man måste exempelvis kunna förklara vad olika varor innehåller.

- Det blir mycket socialt umgänge, jag har lärt känna alla som kommer hit regelbundet, säger Said.

Ideella uppdrag passar alla som har viljan att hjälpa andra. Det måste inte vara betungande, varken tidsmässigt eller arbetsmässigt.
- Man kan komma hit bara någon timme i veckan, om man inte hinner med mer, säger Said som menar att även en mindre insats gör gott för själen och bidrar till samhället.

Om Kyrkornas matbutik
Kyrkornas matbutik är ett samarbete mellan Svenska kyrkan, Frälsningsarmén, Pingstkyrkan, Korskyrkan, Brokyrkan, Sjömarkenkyrkan och Bodakyrkan (Equmeniakyrkan), EFS i Borås (Lutherska Missionskyrkan), Folkkyrkan samt Borås Adventkyrka.

Vill du bli ideell medarbetare?