Bild på en cell på ett häkte

Själavård på häkte och anstalt

Den som är frihetsberövad kan få samtalsstöd från Svenska kyrkan. Prästen är på besök på häktet och anstalten i Borås flera dagar i veckan. Prästen har ett nära samarbete med en pastor från Evangeliska frikyrkan och en imam som också finns på plats.

Prästens främsta uppgift är att erbjuda själavårdssamtal. Men samtalen kan också handlar om andra saker än tro och livsåskådning. Prästen finns där när den som är frihetsberövad har behov av att prata med någon som inte är en del av Kriminalvården. Prästen firar också gudstjänster, arrangerar kurser och leder samtalsgrupper. Ibland är prästen ute i församlingar, på skolor, föreningar och myndigheter och berättar om uppdraget.

Prästen kan hjälpa till att förmedla kontakt med själavårdare från andra trossamfund, exempelvis från den katolska eller ortodoxa kyrkan.

Samtalsstöd när du är frihetsberövad
Att sitta på häkte och anstalt är påfrestande. Då kan det vara skönt att ha någon att prata med om situationen. Samtalsrummet är en fristad. När det gäller enskilda själavårdssamtal och bikt har prästen absolut tystnadsplikt. Samtalen utgår alltid ifrån den frihetsberövades frågor. Det är okej att prata om det som är svårt och genant, men prästen respekterar att det finns sådant som man inte vill tala om. Prästen är där för att visa på hopp, livsmod och mening.

Stöd för anhöriga
Om anhöriga skulle vilja ha någon att samtala med, hjälper prästen dem att komma i kontakt med lämplig organisation utanför kyrkan. Prästens främsta uppgift är att stötta de frihetsberövade. På grund av tystnadsplikt och risk för intressekonflikter kan prästen inte vara vara stöd åt de anhöriga .

Stöd för dig som har en förälder som är frihetsberövad
Barn och ungdomar som har en mamma eller pappa som är frihetsberövad, är långt ifrån ensamma. Tusentals barn i Sverige har en förälder i häkte eller fängelse. Om ett barn eller ungdom skulle vilja prata med någon som har erfarenhet av situationen eller helt enkelt bara lyssnar, kan fängelseprästen förmedla kontakten. Solrosen i Göteborg är ett exempel på en sådan organisation. De kommer till Borås när det behövs. Mer information på www.raddningsmissionen.se/verksamhet/solrosen

Kyrkornas besöksgrupp
En gång i veckan kommer kyrkornas besöksgrupp, som består av volontärer, till anstalten för att prata och fika med de frihetsberövade. Om du är intresserad av att engagera dig i samtalsgruppen, kontakta prästen.

Samordning av andlig vård i krimalvården
SKR samordnar andlig vård i kriminalvården. Läs mer på SKR:s webbplats.