Christer Säll, ideell medarbetare i Caroli kyrka, sitter i kyrkbänkarna med altaret i bakgrunden.
Foto: Maria Eriksson

Kyrkvärdsrollen ger sammanhang och fördjupar tron

För Christer Säll har jobbet som läkare och kyrkan varit de viktigaste bitarna i livet vid sidan av familjen. I drygt trettio år har han varit ideellt engagerad i Svenska kyrkan i Borås, främst i Caroli församling.

Christer hittade till Carolikyrkan i slutet på 70-talet, eftersom man firade mässa varje söndag. Några år senare blev han engagerad i Carolikören och där är han fortfarande aktiv som tenor. Han är också engagerad som kyrkvärd. På måndagarna leder han middagsbönen och finns i kyrkan en stund efteråt för att välkomna dem som kommer på ett spontanbesök under kyrkans öppettider.

–  Jag vill få dem som kommer in i kyrkan att känna sig sedda. Det kan vara så enkelt som att byta några ord, be en bön för någon som bär på bekymmer eller bjuda på en kopp kaffe, säger Christer som menar att Gud finns till för alla människor, även för dem som inte tror.

Fler ideella behövs
Församlingsgemenskapen är viktigt för Christer och en av de saker som driver honom att engagera sig ideellt. Han önskar att fler skulle känna sig kallade till denna gemenskap.

–  Många kanske upplever att de inte behövs, men det gör de ju, säger Christer.

Genom åren har Christer haft många ideella uppdrag inom kyrkan, men han konstaterar något motvilligt att man måste göra aktiva val och kunna säga nej för att orka med. Men uppdraget som kyrkvärd i Caroli kyrka har han valt att behålla.

Gemenskap i kyrkvärdsgruppen
Gruppen med kyrkvärdar är en mötesplats för människor med olika bakgrund och i olika åldrar. Den yngsta är i tjugoårsåldern, den äldsta i sjuttioårsåldern. På kyrkvärdsträffarna sker fina samtal om tro.

–  Det skapas en gemenskap med de andra kyrkvärdarna. Anställd personal kommer och flyttar, men stommen i församlingen är alla som firar gudstjänst och som är ideellt engagerade i kyrkan, säger Christer.

Liturgin viktig
Högmässans liturgin är viktig för Christer. Genom att han, som kyrkvärd, är delaktig i de praktiska förberedelserna så upplever han gudstjänsten på ett djupare plan.
–  Processionen, textläsningen och att vara med och dela nattvarden gör mässan till en fysisk upplevelse och inte bara något som sker på ett intellektuellt plan.

Sedan några år är Christer pensionär och får lägga upp dagen efter eget önskemål. Högt prioriterat är att umgås med barnbarnen. Och i kyrkans verksamhet fortsätter han att vara engagerad. Kom in i Caroli kyrka på måndagarna kl. 12 – 14. Då leder Christer middagsbönen och finns tillgänglig för samtal efteråt.