Margaretha Skoglund arbetar som organist i Gustav Adolfs församling. En organist spelar förstås orgel, liksom en gitarrist spelar gitarr. Men organist är också en befattning inom Svenska kyrkan, en tjänst som kräver högre utbildning än kantor.
– En del vet tidigt i livet vad de vill bli, säger Margaretha. Jag var elva år, när jag bestämde mig för att bli kyrkomusiker. Att se Dankmar Stüven spela orgel och leda körer i Gustav Adolfs kyrka på 1970-talet, det var väldigt inspirerande. Vi behöver förebilder.
Bland annat startade Dankmar en ungdomskör i Gustav Adolfs kyrka, där ingen sådan kör fanns. Margaretha fick ta lektioner av honom. Sedan blev det fem år på musikhögskolan. Hon talar varmt om musikens roll i gudstjänsten och utbildningens betydelse.
– Vi är ju en luthersk kyrka. Luther höll musiken väldigt högt och komponerade själv psalmer. Svenska kyrkan har tagit vara på det. Vi är cirka 2 000 kyrkomusiker här i landet. Vår utbildning har varit enastående.
Margaretha jämför med den kommunala musikskolans betydelse för svensk popmusik.
– När något stort sker, ligger ofta ett långt och omfattande arbete bakom.
En annan inspirationskälla är Bach.
– Som kyrkomusiker kommer man inte undan Bach; hur han matematiskt och retoriskt kunde uttrycka det gudomliga med musik. Det är inte utan anledning som Bach ibland kallas den femte evangelisten.
Margaretha refererar till något radioprofilen Eric Schüldt sagt, om att viss musik berör oss på ett särskilt sätt; att vi då känner igen oss, och att det vi känner igen kommer någon annanstans ifrån; från där vi varit och dit vi är på väg.
– Var finns detta? funderar Margaretha. Långt borta? Hur kan vi koppla till det? Körsångarna lägger ord till sitt instrument, den mänskliga rösten, som bär både text och toner. Då är det en enastående känsla, att tillsammans få hitta till det gudomliga; att gemensamt skapa sådana klanger. Ja, det är en makalös gåva att få vara med om det.
Det handlar förstås inte bara om Bach. Margaretha försöker leta reda på my musik och hålla repertoaren aktuell, men påpekar också att mycket gått oss förbi. Inte minst har betydande kvinnliga tonsättare hamnat i skymundan. Hon nämner Elfrida Andrée, Sveriges första kvinnliga organist och banbrytande kompositör.
– Jag spelade inte ett enda stycke av Elfrida Andrée under hela min utbildning, konstaterar hon. Det finns mycket att upptäcka.